Recensie

Bij 'World peace' van Morrissey ontbreekt vaak romantiek, maar als het komt dan is het raak (***)

Veel artiesten vallen, naarmate de jaren verstrijken, onherroepelijk ten prooi aan een zekere mildheid. Bij Morrissey lijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Het maakt 'World peace is none of your business' niet zijn meest genietbare plaat. Gelukkig zijn er nog momenten van zachtheid die het gif eruit zuigen.

Morrissey Beeld EMI Music

Je kunt veel zeggen over Morrissey, maar niet dat hij verveelt. Hij verdwijnt nooit uit de nieuwsfeeds en balanceert daarbij bij voorkeur steeds op het randje van controverse. Zijn vorig jaar gepubliceerde autobiografie deed stof opwaaien wegens de narcistische toonzetting, en inderdaad: een bescheiden man is het niet. De laatste tijd lijkt hij wat vaker door te schieten in die roekeloosheid. Hij zegde zijn Amerikaanse tournee af wegens een virus, en gaf daarvan publiekelijk de schuld aan openingsact Kristeen Young, die slechts in totale verbijstering kon reageren.

Veel artiesten vallen, naarmate de jaren verstrijken, onherroepelijk ten prooi aan een zekere mildheid, maar bij Morrissey lijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Dat uit zich in bovenstaande relletjes, maar ook muzikaal. De titel van soloalbum nummer tien, 'World peace is none of your business', verraadt strijdbaarheid en is daags na de officiële release al gekenschetst als zijn meest politieke album in jaren. Het is goed te zien dat hij weigert een fletse schim van zichzelf te worden, maar het maakt van World peace niet zijn meest genietbare plaat. Sterker: het is soms een behoorlijke zit.

Bitter
Aan meningen heeft Morrissey nooit een gebrek gehad; aan een heerlijk soort tekstueel venijn al helemaal niet. Het is alleen eigenaardig hoe die eigenschappen hier worden opgeblazen, waardoor ze eerder iets geforceerds dan urgents krijgen. Dat hij een felle tegenstander is van het eten van vlees, weten we al sinds The Smiths in 1985 'Meat is murder' uitbrachten, maar om, zoals hij doet in het voortdreunende 'I'm not a man', de consument van een T-bone steak prostaatkanker toe te wensen, slaat alles. Zoiets is niet gewiekst, maar bitter en verbeten.

Met dat soort dingen staat 'World peace' vol. Wie stemt, is een domme gans die het proces in stand houdt waarbij de rijken rijker worden en de armen armer. Stierenvechters die sterven in de arena? Good riddance! Vrouwen die willen trouwen? Voornamelijk om van het geld van hun man te kunnen leven natuurlijk. 'Write down every word I say,' voegt hij er nog aan toe. Dat is Arrogantie met een hoofdletter A.

Zachtheid
Gelukkig zijn er genoeg momenten van zachtheid die het gif uit 'World peace' zuigen. Istanbul is een mooie aanklacht tegen de straatbendes van die stad, gezien door de ogen van een vader die zijn eigen vermoorde zoon identificeert. De onbeschaamde melancholie van 'Earth is the loneliest planet' is een klassieke Morrissey, omgeven door flamenco-invloeden, net als het prachtig uitgeklede ­'Smiler with knife'. Het zijn niet alleen broodnodige adempauzes, maar ook pijnlijk voor de hand liggende voorbeelden van hoe 'World peace' had kunnen zijn.

Morrissey is altijd op zijn best geweest als melancholieke, hopeloos romantische observator, dan wel als criticaster die zijn aanklachten verpakt in scherpgerande, maar elegante poëzie. Die romantiek en poëzie ontbreken hier te vaak, maar als ze er zijn, is het nog steeds raak. En waar hij tekstueel te kort door de bocht gaat, is de muziek de redding, zoals in het groots slepende 'Kick the bride down the aisle', dat precies op de juiste momenten opgetild wordt door een herhaalde gitaarsolo om alles op te tillen, de zwaarte uit.

Morrissey

Plaat: 'World peace is none of your business'
Ons oordeel: ★★★☆☆
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden