Aldus

Bij Subway kun je solliciteren via WhatsApp in emojitaal

Bij Subway kan vanaf nu gesolliciteerd worden in emojitaal via WhatsApp. Annelies Poelsema (35), marketing­manager, hoopt op kippenpootjes. 

Beeld Getty Images/iStockphoto

Deed Subway al eerder sollicitaties via WhatsApp?

“Nee, dat ging traditioneel via een brief, cv en meerdere gesprekken. Zo’n proces is een grote barrière voor met name jongeren, terwijl ze wel graag willen werken. Dat zagen we terug in het aantal sollicitanten.”

Dan maar solliciteren in WhatsApp én in emojitaal.

“Als je een appje stuurt, is de eerste vraag die je gesteld wordt om jezelf uit te beelden in een Sub – een broodje – aan de hand van emoji’s. De sollicitant krijgt een lijst met alle emoji’s en hun betekenissen. Alle ingrediënten voor een Sub staan voor een ­karaktereigenschap.”

Wat voegen die emoji’s dan toe?

“Solliciteren via WhatsApp maakt het toegankelijker, maar het toevoegen van de emoji’s maakt het ook een beetje leuker. Dat is belangrijk om meer sollicitanten te trekken.”

Aan wat voor beleg, en dus karaktereigenschappen, moet ik denken?

“Een wortel staat voor een scherpe blik, een avocado voor fit, een pepertje voor pittig en een eitje voor ijverig. En het kippenpootje staat voor veelzijdig. Die hopen we natuurlijk vaak te zien, maar alle emoji’s die we geven zijn welkom.”

Een soort rebus? Je solliciteert wel naar een baan, niet een broodje.

“De emoji’s zijn het eerste contactmoment, samen met een aantal ­vragen. Denk aan naam, opleidingsniveau en bij welk restaurant je wilt werken. Uiteindelijk wordt de solli­citant natuurlijk uitgenodigd om kennis te maken en een eigen Sub te beleggen.”

Heeft u al veel sollicitaties binnen?

“Ik weet de cijfers nog niet, maar ik weet wel dat er al sollicitaties binnen zijn gekomen. Het is pas dag drie.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden