PlusReportage

Bij fetisjwinkel Mister B gaan de zaken beter dan ooit

Het aanbod aan gaybars en clubs voor liefhebbers van leer mag dan verschraald zijn, bij fetisjwinkel Mister B gaan de zaken beter dan ooit. ‘Seks en fetisj spelen zich niet meer af achter gesloten deuren.’

De wand met vanachter verlichte dildo’s zou niet misstaan in het Stedelijk Museum.Beeld Jakob Van Vliet

Een Uber stopt voor de deur. Drie jonge vrouwen – type influencer – stappen uit en lopen al telefonerend door de glazen deur van leer- en fetisjshop Mister B. Getekende wenkbrauwen, Vuittonnetje over de schouder, zonnebril blijft op. Ze spreken een Latijns-Amerikaans Spaans – en ze zijn ook zo weer weg. Mister B ­bedient vooral mannen, wordt vrij snel duidelijk.

Tekenend is het bezoekje van de dames wel, zegt brand manager Tony de Wilde (34). Hij is bijna tien jaar werkzaam in de Amsterdamse zaak, die nu ruim 25 jaar oud is en anderhalf jaar geleden naar de Prinsengracht is verhuisd. De Wilde: “We worden ook hier nog steeds door toeristen bezocht, maar deze vrouwen kwamen met serieuze intenties. Heel wat anders dan de groepen jongeren die luidruchtig lachend in de zaak kwamen toen we nog in de Warmoesstraat zaten. Niet echt leuk als je daar je jockstrap staat te passen.”

Het was een van de redenen voor de winkel om op zoek te gaan naar een stek op iets meer afstand van stroopwafels, wokconceptjes en stonede toeristen. Voor de reputatie van de Warmoesstraat als dé straat voor de Amsterdamse leerscene betekende de verhuizing naar de Prinsengracht een verdere verschraling van wat eens een roemruchte internationale trekpleister was. Alleen bars The Eagle en het ietwat verstopte Dirty Dicks houden er nog stand, net als RoB Amsterdam – ook een leer- en fetisjshop voor homoseksuele mannen.

“Ach,” zegt De Wilde: “Verandering hou je toch niet tegen. Het biedt ook kansen, deze plek is mooi. We hadden gerekend op een dip in de omzet door de verplaatsing. Dat was ook wel even zo, maar het herstelde zich sneller dan verwacht.”

Een eigen glossy

Het ging toch al niet slecht met de firma. Over twee weken bestaat de zaak in Berlijn twintig jaar, in Antwerpen is Mister B vijf jaar geleden neergestreken. In Frankfurt, Kopenhagen, Zürich en binnenkort Boedapest zijn er conceptstores: winkels waarin het aanbod grotendeels van Mister B afkomstig is. Dan zijn er nog eens negentien shop-in-shops, in onder meer het Poolse Poznan, Chicago en Johannesburg. Het leeuwendeel van de omzet (waarover De Wilde niet in detail treedt) komt van de groothandel. Deze bevoorraadt wereldwijd zo’n zevenhonderd kleinere en grotere shops, alsook de eigen online shop.

Mister B, kortom, is een instituut. In Amsterdam Zuidoost staat een magazijn van ruim vijfhonderd vierkante meter, waar zo’n twintig man werken. Daar is ook het kantoor en de afdeling product development. Veel van het aanbod is van eigen signatuur. De winkel heeft een eigen glossy: Wings. Die overigens verrassend – zo niet teleurstellend – braaf is. En Mister B organiseert onder de naam Damage regelmatig groots opgezette gay fetisjfeesten. Hetero’s zijn er welkom, een enkeling durft dat daadwerkelijk ook aan, aldus De Wilde.

In de winkel laten ze zich sowieso steeds meer zien, zegt medewerker Johan, dertien jaar werkzaam in de zaak. Zoals ook het bliksembezoek van de dames laat zien: leather en fetisj zijn allang niet meer het exclusieve domein van streng kijkende homoseksuele mannen met leren pet, jack, chaps (leren broeken met blote billen) en bromsnor.

De Wilde: “Dat is misschien wel de grootste verandering die zich de afgelopen 25 jaar heeft voltrokken als je het hebt over fetisj. Seks en fetisj spelen zich niet meer per se af achter gesloten deuren. In club Nyx, waar vooral jongeren komen, is het hartstikke cool om je outfit af te stylen met een leren tuigje – je post je nieuwe look gewoon op je Instastories. Fetisj is minder ernstig. De tijd dat het absoluut not done was om rubber met leer te combineren, ligt achter ons. Tegenwoordig willen mensen vooral hun eigen unieke identiteit uitdrukken. Tien jaar geleden, als ik een keer uitging, was ik de enige in fetisj gear. Nu heeft op een flink feest de helft van de bezoekers een tuigje aan of een leren band om zijn bovenarm. Dit is een trendgevoelige doelgroep die wil kunnen kiezen uit verschillende kleuren, niet alleen zwart. Een masker in neon is minder bedoeld voor een sekssessie. Mensen voor wie fetisj heel seksueel is, hebben niet zo veel met die frivoliteit. Maar de ruimdenkendheid die er rondom fetisj is ontstaan, is voor iedereen fijn.”

Aanraken mag

Het strakke interieur van Mister B doet eerder Bijenkorf aan dan morsig. Wie een fles glijmiddel afrekent, krijgt ’m mee in een kwaliteitstasje, bedoeld om mee te pronken in de stad. Waarmee de vraag zich opdringt: moet fetisj niet ook een beetje sleazy zijn? De Wilde: “In principe wel. De vorige winkel had dat sfeertje iets meer. Uiteindelijk wil je als klant op een prettige manier iets kunnen passen.” Hij lacht: “Wat je er daarna mee doet, is aan jou.”

En dus krijg je bij binnenkomst een kopje koffie aangeboden, liggen de piercings keurig op maat uitgestald in blinkende vitrines, contrasteert het zwart van de leren harnesses (tuigjes) mooi met de witte tegeltjes op de muur en zou de wand met de van achteren uitgelichte dildo’s niet misstaan in het Stedelijk Museum.

Het verschil: aanraken mag! Het zijn er tientallen. Diverse materialen, variërend van de meer klassieke ontwerpen tot paardenlul, vuist, handgranaat en alien-penis – en van instapmodel tot maatje Grindrdate-van-je-dromen.

“En dit is nog niet eens het hele aanbod,” aldus De Wilde. Voor zijn WAD-collectie, wat staat voor Weapons of Ass Destruction, is in de zaak geen plek. De Wilde: “Dat zijn de extreem grote modellen, wat echt een trend is. Er is steeds meer vraag naar.” En ja, bekent hij desgevraagd, de naam heeft hij bedacht: “Dat is de helft van de lol in product ­development.”

Ook heel populair: vibrerende toys, die op afstand bedienbaar zijn via een app. De Wilde: “Als jij zo’n ding hebt ingebracht, kan je partner de vibratie controleren, ook als hij bij wijze van spreken in Tokio zit. Deze techniek is echt pas het afgelopen jaar opgekomen, een ontwikkeling die de komende jaren absoluut een vlucht zal nemen. Net als te verwachten valt voor virtualrealityporno, waar wij op dit moment nog geen aanbod in hebben.”

Nieuw ook is een hoekje met producten voor trans mannen, zoals packers, waarmee je een overtuigende bobbel in je broek kunt aanbrengen die ook nog eens echt aanvoelt. De Wilde: “Dat zijn dus niet zozeer toys, maar wel producten waar we mensen heel blij mee maken. Er is er ook een waarmee je staand kunt plassen.”

Medewerkers bij Mister B zijn ervaringsdeskundigen, met ieder zo zijn eigen voorkeuren. Wel zo handig voor wie uitleg wil, bijvoorbeeld over elektrische kuisheidskitjes – het meer geavanceerde werk. De Wilde zelf, gesjeesd horecastudent, is liefhebber van rubber. Hij was ooit Mr Rubber Nederland. Al is dat wel een dingetje als je werkt in een onderneming als Mister B, vertelt hij: “In het begin voel je je als een kind in een snoepwinkel. Ik heb een leuk seksleven hoor, maar de behoefte om het allemaal te proberen, dat gevoel is er wel een beetje vanaf.” Met een lach: “Ik heb het allemaal al wel een keer gedaan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden