Plus Schuim

Betaalbare hoodies van 79,95 euro per stuk

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de lancering van Equi.

Koen Warmerdam en Giel de Winter van Equi: T-shirts met gelijke status, rechten en kansen voor iedereen. Beeld Hans van der Beek

Afgelopen zomer was ik in Georgië en Armenië, zo ver mogelijk weg van Instagram c.s., dacht ik nog, maar ook daar maken ze inmiddels een foto van het eten voor het eten.

Er is nergens meer een ontkomen aan.

Met frisse moed stap ik een pop-up aan de Prinsengracht binnen. Giel is een eigen kledinglijn begonnen.

Giel heeft geen achternaam, want hij heeft een videokanaal met ruim twee miljoen abonnees, samen met Thomas en Stefan. StukTV is bijzonder populair onder jonge liefhebbers van pranks en andere malle weddenschappen.

Goed, deze Giel keek eens naar de huidige mode-industrie en dacht: kleding is óf onbetaalbaar voor ­velen, óf zo goedkoop dat het niet kan kloppen. Vandaar zijn eigen lijn. Equi heet het, want dat staat voor de missie van het merk: gelijke status, rechten en kansen voor ieder­een.

Anders gezegd: hoodies van goede kwaliteit en toch niet te duur.

Zo’n hoodie kost toch nog 79,95 euro, zie ik bij de kassa. Een T-shirt 39,95, een petje 29,95 en een tracksuit 119,95. Ik vind het nog een hoop geld voor goedkope kleding, maar 1 euro per aankoop gaat naar de regen­wouden van de Amazone. ‘Giving it back’, heet dat.

Wat lancering Equi
Waar pop-up Equi, Prinsengracht
Wie Giel de Winter, Koen Warmerdam, Ashley IJssels, Benjamin Kool, Robin de Munnik, Alfons-Jan de Vries
Wanneer donderdag 22 augustus, 18.00 tot 21.00 uur

Drank en spijs
Sfeer
Hans weet het nu zeker: vlees eten wordt al snel het nieuwe roken

Toch nog even, een tracksuit, is dat wat de mensen vroeger een joggingpak noemden? Koen Warmerdam: “Zo kun je het zeggen. Het is een activewear-achtig pak.”

Een trainingspak, ik snap het.

Warmerdam: “Niet alleen om te sporten, ze lopen er ook door de week mee.”

Dat lees ik ook op een infobord aan de muur. Het design van Equi houdt balans tussen modern minimalisme en streetwear.

Die moet ik even verwerken. De shirts zijn inderdaad effen, en Equi staat er klein en sober op. Dat zal dat minimalisme zijn. Op de achterkant staat weer een hoop gek­kigheid, in woordenboekstijl. Wellicht is dat activewear, ik ben geen kenner van de active markt.

Ik drink mijn eerste gin-tonic van dit najaar.

“Dadelijk komen de pizza’s,” zegt Benjamin Kool. “Het zijn hele grote jongens.”

En inderdaad, dozen vol. Laat ik Kool maar meteen met collega Ashley IJssels op de foto zetten, allebei met een andere pizza, een met salami bijvoorbeeld, voor de gezellige kleuren.

IJssels: “Nee, niet die met vlees.”

Ze buigen beiden over een margarita, of die wel helemaal vleesloos is. IJssels: “Deze kan wel.”

Moment, begrijp ik dit goed? Willen ze per se niet op de foto met een pizza met vlees?

Kool: “Wij willen dat niet uitdragen.”

IJssels: “Maar jij mag die met salami wel opeten, hoor.”

De wereld wordt altijd sneller gek dan je al dacht.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Ashley IJssels en Benjamin Kool, ook van Equi. Geen vlees? Dubbelcheck: geen vlees. Beeld Hans van der Beek
De jongemannen van StukTV: Bob ten Berge, Jochem Pennings, Danino de Laat, Tommy Lee, Ralph Kragt en Joram van den Brink. Minimalistisch en toch active. Beeld Hans van der Beek
Hicham ("Iets financieels, man"), haarstylist Mirjam Abu Khamis, docent Nederlands Robin de Munnik en videoproducent Roenie. "Wij proberen gewoon deze meisjes te versieren." Beeld Hans van der Beek
Student Jedd Goldcwajg, Ethan van Embden (in finance), Olivier Korijn (in mode), David Korijn (Equi) en Alfons-Jan de Vries: "In de dakenbusiness. Daarom zeg ik altijd, ik ben dakdekker." Beeld Hans van der Beek
Marketingmanager Roman Willemse en illustrator Maxim Etty, die zeker op de foto moet, "want hij is de knapste op het feest." Hebbes! Beeld Hans van der Beek
Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden