Plus

Bernard Haitink is onaantastbaar in Amsterdam

Bernard Haitink stond zaterdag in het Concertgebouw voor een uitvoering van Brahms' Ein Deutsches Requiem. Of het goed was? Het publiek was in ieder geval enthousiast.

Bernard Haitink Beeld ANP

Bernard Haitink, die op 4 maart 89 jaar wordt, heeft over de hele wereld, maar vooral in Amsterdam, een onaantastbare, bijna sacrosancte status.

Het publiek is voordat er een toon geklonken heeft al in hoger sferen. Het enige dat Haitink er feitelijk voor hoeft te doen, is zonder kleerscheuren het rostrum bereiken en met die onbeschrijfbare, breek­bare glimlach de zaal in kijken.

Haitinks recente wapenfeiten liegen er dan ook niet om. Sinds hij zichzelf na zijn hartoperatie en na de daaropvolgende opnamen van Beethovens symfonieën (in 2006) opnieuw heeft uitgevonden, zijn al zijn concerten belevenissen, gekenmerkt door een frisheid en een gretigheid die zijn leeftijd logenstraft.

Dat geldt niet alleen als hij aantreedt met het Chamber Orchestra of Europe (COE), het Concertgebouworkest, maar ook als hij weer eens langskomt bij het Radio Filharmonisch, het orkest waarmee hij zijn carrière als jonge twintiger aanving.

Gelukkig blijft hij het RFO trouw, wat zeker ook een compliment mag heten aan het adres van de Hilversumse musici.

Na het prachtige Te Deum en de dito Negende van Bruckner in 2016 stond hij zaterdag in het Concertgebouw voor een uitvoering van Brahms' Ein Deutsches Requiem, met het RFO en het Groot Omroepkoor in blakende vorm, maar helaas ook met twee flink tegenvallende vocale solisten.

Geen feest
Zoals verwacht nam Haitink snellere tempi dan bij zijn laatste toets­moment (de cd-opname uit 1981 met de Wiener Philharmoniker), maar er was nog steeds een zekere stroperigheid in de fraseringen.

Eventueel nagestreefde transparantie en verstaanbaarheid kwamen vooral in het derde deel (valsig aangevangen door de niet gedisponeerde bariton Johannes Martin Kränzle), Herr, Lehre Doch Mich, en in het nogal vierkant gefraseerde vierde, Wie ­Lieblich Sind Deine Wohnungen, ­amper uit de verf.

Ook de wapperende sopraan Camilla Tilling was in Ihr habt nun Traurigkeit, normaal een hoogtepunt, geen feest voor het oor.

Na de fraaie concerten met het COE was dit enigszins een tegenvaller, maar het publiek was niettemin laaiend enthousiast.

NPO Zaterdagmatinee

Met Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Bernard Haitink
Programma Brahms - Ein Deutsches Requiem
Gehoord 24/2, Concertgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden