Plus

Anderson .Paak maakt Pitch eindelijk wild

Het Westerpark was twee dagen het domein van Pitch, het festival met vooral artiesten uit de voorhoede van de elektronische muziek. Rapper en zanger Anderson .Paak maakte er een geweldig Nederlands festivaldebuut.

Het hipste ­publiek van de stad was in het Westerpark te vinden.Beeld Eva Plevier

Berg je meestal maar als rappers beginnen te zingen. Hoe goed ze ook kunnen rappen, zingen blijkt vaak andere tak van kunst. Anderson .Paak kan het allebei. Moeiteloos schakelt hij tijdens zijn optreden op festival Pitch heen en weer.

Rappen doet hij met rubberen tong, zingen met een klassieke soulstem. En als hij dan ook nog achter een drumstel kruipt, gaat een soms wat landerige editie van Pitch eindelijk echt zweven.

Gesappel in de marge
Begin dit jaar trad Anderson .Paak (sorry, hij hecht nogal aan die tamelijk aanstellerige schrijfwijze van zijn naam) voor het eerst op in Nederland. Toen nog voor een select publiek van ingewijden in de Tolhuistuin. Dit weekend was hij een van de grote namen in het Westerpark.

En de man die in 2015 jaar na jaren van gesappel in de marge naam maakte door zijn bijdragen aan Dr. Dre's comebackalbum Compton stelt niet teleur. Kolkend, meeslepend en heel energiek. De bassist en zeker de gitarist die Paak bij zich heeft zijn matige muzikanten, hijzelf is dé man in de zwarte muziek van nu.

Gemoedelijk
Anderson .Paak staat komend weekend op North Sea Jazz in Rotterdam en in augustus op Lowlands. Je kunt hem erbij hebben op een festival. Hij is op Pitch nog niet eens halverwege zijn eerste nummer of het publiek wordt wild. En dan bedoelen we ook echt wild.

Pitch kan het goed gebruiken, want het festival dat vooral acts uit de voorhoede van de elektronische muziek programmeert, is verder wel heel gemoedelijk. Er komt het hipste publiek van de stad op af, hartstikke gemengd, veel vrouwen, maar soms vraag je je wel even af: zijn al die mooie mensen hier nou voor de muziek of vooral om gezellig te borrelen?

Op de podia gaat het er vaak ook nogal bedaagd aan toe. De muziek klinkt precies zo vooruitstrevend als je op Pitch mag verwachten, maar de presentatie blijft nogal eens achter.

Kyteman
Gebogen over een laptop staan: er zijn in de hoek van de elektronische muziek behoorlijk wat muzikanten/producers die dat genoeg vinden bij een optreden. Colin Benders komt er hier als een de weinigen mee weg. Nota bene met zijn rug naar het publiek toe, staat hij voor een synthesizer van het formaat dat in de jaren zeventig normaal was, het lijkt wel iets uit de boeg van de Enterprise, het ruimteschip uit Star Trek.

Maar het geraas en gedonder dat hij aan het instrument onttrekt, is zo overrompelend, dat je het Benders makkelijk vergeeft dat hij verder niet communiceert met zijn publiek. En inderdaad, Colin Benders is de echte naam van Kyteman. Spannend dat de trompettist ook een muzikaal heel andere kant heeft.

Het elektronische duo Odesza uit Seattle maakt gebruik van livemuzikanten. De trommelaars en blazers voegen een extra dimensie toe aan de zware bas. Maar zonder hun instrumenten zijn de nummers niet meer dan dertien-in-een-dozijn-dancehitjes die op Koningsdag grijs worden gedraaid.

Grimes
David August treedt ook met een liveband op. De jonge Duitser, behalve producer ook een klassiek opgeleide pianist, laat onwaarschijnlijke combinaties logisch klinken: op zijn keyboard creëert hij dromerige ambientmomenten, vervolgens schakelt hij naar stevige dancebeats, waar de gitarist dan moeiteloos een spaghettiwesternachtige riff doorheen speelt.

De Canadese zangeres en producer Grimes geeft een visueel stimulerend optreden. Er is een bijna agressieve lichtshow, maar indrukwekkend zijn vooral haar danseressen, die ­voguen als in de jaren tachtig en negentig.

Grimes zelf heeft een energieke stage presence en krijgt assistentie van mc Aristophanes, een ­Taiwanese die volledig in het Mandarijn rapt.

Santigold
De hoofdact op vrijdag is Santigold. De Amerikaanse zangeres en producer is gelukkig nog even raar als toen ze tien haar geleden doorbrak. Haar optreden staat in het teken van 99c, een vrolijk popalbum waarmee ze kritiek levert op de consumptiecultuur.

In het eerste deel van het optreden zitten Santigolds danseressen lethargisch op de bank te zappen, terwijl felgekleurde graphics van supermarktproducten uit 99 centwinkels worden geprojecteerd.

Op zaterdag, als het wél mooi weer is, maakt behalve Anderson .Paak vooral Stormzy indruk. Ook een rapper, maar dan uit Engeland. Er was een tijd dat Engelse hiphoppers niet veel verder kwamen dan het imiteren van Amerikaanse voorbeelden, maar sinds een jaar of tien is er grime; even stoer als de gangstarap uit de VS, maar dan getoonzet op muziek die veel dichter tegen de dance aan ligt. Geknipt om Pitch in beweging te krijgen dus.

Pitch
Gezien 2/3 juli
Waar Westergasfabriek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden