PlusPortretten

Amsterdammers en hun youngtimer: ‘Eigenlijk heb ik niks met auto’s’

Jan Willem de Groot (architect) en zijn Landrover Defender.Beeld Dingena Mol

Het aantal youngtimers in de stad is flink gegroeid. Zo’n bak van vijftien jaar of ouder trekt nog altijd de aandacht. ‘Destijds was het een revolutionair ontwerp, nu een rijdend hondenhok.’

Jan Willem de Groot (64), architect, heeft een Land Rover Defender

“Al heel lang liep ik met het idee rond om een Land Rover te kopen. Ik zag hem in Engeland rijden en heb hem later ook bekeken op de AutoRAI. Wat zou het leuk zijn om daarmee de bouwplaats op te rijden, dacht ik.”

“Het is een stoere auto. Hij maakt herrie, de stoel is niet verstelbaar en hij kan over gras, zand en bergen rijden. Dat zal in Nederland niet vaak nodig zijn, maar het maakt hem wel stoerder en spartaanser dan andere auto’s. De auto bleef door mijn hoofd spoken, maar het was niet haalbaar hem te kopen; te prijzig.”

“Afgelopen zomer is het er toch van gekomen. Ik ben serieuzer gaan uitzoeken hoe ik aan een enigszins betaalbare Land Rover zou kunnen komen. Tweedehands zijn ze al een stuk voordeliger. Een youngtimer is voor mij als zelfstandig ondernemer bovendien aantrekkelijk: je kunt ­alles op de zaak zetten en hebt weinig bijtelling. Als particulier kom je voor veel hogere kosten te staan.”

“Die fiscale voordelen maakten de aanschaf voor mij haalbaar. Ik ben er erg blij mee. Inmiddels ben ik ook lid van een Land Roverclub en heb ik al eens meegedaan aan een toertocht over onverharde wegen. Ik rijd er dagelijks in voor mijn werk, bijvoorbeeld naar klanten en bouwplaatsen. Onderweg krijg ik altijd veel krediet; mensen zwaaien of steken hun duim op. De buren zien me vaak buiten, als ik met de auto bezig ben. Er is nog weleens iets mee aan de hand, dat weet je als je een oudere auto koopt. Hij ­verbruikt ook veel benzine. Mensen schrikken als ik vertel hoeveel, maar ik heb het ervoor over. Met deze auto heb ik mijn droom kunnen waarmaken.”

Hans van de Schaaf heeft een BMW Cabriolet van een krappe 20 jaar oud.Beeld Dingena Mol

Hans van der Schaaf (61), projectleider, rijdt in een BMW-3 cabriolet uit 2001

“Eigenlijk heb ik niks met auto’s. Als fervent aanhanger van GroenLinks heb ik een beetje last van ‘autoschaamte’. Twee jaar geleden ging ik in Friesland werken en ik had een auto nodig. Mijn vrouw rijdt in onze Nissan Qashqai voor haar werk, dus die kon ik niet gebruiken.”

“Ik ben gaan kijken naar de mogelijkheden voor een youngtimer. Je krijgt als zelfstandig ondernemer veel belastingvoordeel. Mijn zoon van twintig wilde graag meedoen met de zoektocht. Zijn oog viel meteen op deze negentien jaar oude BMW. ‘Kom op, zeg,’ zei ik, ‘ik ga écht niet in een BMW rijden. Ze zien me aankomen!’”

“We maakten een proefrit en ik was verkocht. Deze auto zoeft over de weg. Je voelt geen enkel bobbeltje. Er zitten luxe voorzieningen in die ik eerder nooit heb gehad in mijn oude Golfjes. Leren bekleding, elektrische foefjes en natuurlijk het open dak. Dit is niet meer gewoon van A naar B rijden, maar een belevenis.”

“Ik kocht de auto voor 5000 euro en heb daarna nog voor 2500 euro aan achterstallig onderhoud laten doen. Het blijkt een bijzonder type te zijn, verzamelaars spreken me er vaak op aan. Ook mijn buurman had mijn ­auto al snel in de gaten en zei: ‘Zo zo Hans, een zescilinder!’ Ik knikte, maar moest later opzoeken wat dat was. Inmiddels werk ik niet meer in Friesland, maar de auto hebben we ­gehouden.”

“Mijn zoon rijdt er nu vaker in dan ik. Gezien de ­strengere milieueisen is het eigenlijk vreemd dat de gunstige bijtellingsregeling voor youngtimers nog steeds bestaat. Ik vraag me af voor hoe lang nog. Voorlopig wil ik nog niet van mijn BMW af; die blijft hier staan.”

Peter Vermeulen heeft een oude Renault Espace.Beeld Dingena Mol

Peter Vermeulen (68), eigenaar van smederij Uit de Kunst, heeft een Renault Espace uit 1988

“In 1984 kocht ik een Renault Espace. Het was de eerste MPV, multipurpose vehicle, die op de markt kwam. Een ruime, hogere auto van kunststof. Topdesign. Destijds was het een revolutionair ontwerp, nu een rijdend hondenhok. Ik heb sindsdien alleen nog maar in Renault Espaces ­gereden. In 1988 kocht ik er drie tegelijk van een man die er vanaf moest. Ik had er de ruimte voor, dus waarom niet? Inmiddels heb ik een van die drie verkocht, de andere ­gesloopt. De onderdelen bewaar ik in de schuur. Die zijn niet meer verkrijgbaar, dus ik kan ze goed gebruiken als er iets kapot is. Er is elk jaar wel een reparatie nodig. Het meeste doe ik zelf. “

“Ooit heb ik er andere deuren ingezet, die ik bij de sloop had gehaald. Het leek me mooi om de auto geel-zwart te maken, net als een Spaanse taxi. Ik had geen zin meer om ook de ­achterklep te doen, dus hij is altijd zo gebleven. Als zelfstandig ondernemer heb ik de auto op de zaak ­gezet. De dagwaarde is 250 euro. Met 33 procent bijtelling scheelt dat enorm.”

“Bovendien is deze auto handig voor mijn werk. Je klapt de zeven stoelen om en je hebt een ­bestelbus om materialen mee te vervoeren. Een plastic ­auto vind ik ook wel grappig voor mijn smederij, waar alles van staal is. In de vakanties gebruik ik hem ook. Je kunt er met zes man mee op wintersport. Je loopt iets meer risico, maar grote problemen heb ik nooit gehad. Ik rijd er met veel plezier in. Soms word ik ingehaald door mensen in een derde of vierde generatie Renault Espace. Ze herkennen mijn auto en zwaaien dan naar me.”

Amsterdamse cijfers

- Amsterdam telt 231.185 personenauto’s.

- 160.080 auto’s zijn ouder dan zes jaar.

- 71.105 zijn jonger dan zes jaar.

- Er zijn 1398 auto’s per vierkante kilometer.

Bron: CBS

Je krijgt in Amsterdam géén ­parkeervergunning:

- voor een auto die op diesel rijdt en voor 1 januari 2005 voor het eerst een kenteken kreeg.

- voor een auto die op benzine of LPG rijdt en vóór 1 juli 1992 voor het eerst een kenteken kreeg.

- voor een oldtimer.

Het aantal youngtimers, auto’s van vijftien jaar en ouder, is in tien jaar meer dan verdubbeld.

Op 1 januari 2018 reden er 1.837.000 youngtimers rond in Nederland. Vooral types als Volkswagen Golf, Peugeot 206, Opel Corsa, Mercedes, BMW 3- en 5-serie, Ford Focus en Volvo V70 zijn in trek. De populariteit heeft onder meer te maken met een gunstige bijtellingsregeling voor zakelijke ­rijders. Als een auto vijftien jaar of ouder is, wordt de bijtelling (35 procent) berekend over de dagwaarde van de auto in plaats van de nieuwwaarde. Bovendien zijn ze voordelig in de aanschaf, hebben ze weinig afschrijving en kunnen ze bij goed onderhoud nog jaren mee. Tegenover ruim 1,9 miljoen young- en oldtimers staan slechts 22.000 elektrische auto’s. ­Schonere elektrische auto’s vallen ook onder de youngtimer­regeling, maar die zijn er nog nauwelijks ouder dan vijftien jaar.

Bron: CBS

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden