Red Light Radio.

PlusAchtergrond

Amsterdam verliest met Red Light Radio etalage van de ­lokale muziekscene

Red Light Radio.Beeld Jakob Van Vliet

Nu Red Light Radio na bijna tien jaar stopt met uitzenden, is Amsterdam zijn etalage voor de lokale muziekscene kwijt. ‘Zonder hen was ik als dj niet geboren.’

Het rode licht is gedimd, een bordeauxrood gordijn sluit de studio af van de voorbijgangers op het Oudekerksplein. Het raam van Red Light Radio zou zo een tijdelijk gesloten werkplek van een van de vele sekswerkers kunnen zijn. Het verschil: Red Light Radio komt niet terug.

Het onlineradiostation, gevestigd midden in het Wallengebied, is door het coronavirus al maanden niet meer op internet te vinden. Na bijna tien jaar was daar plotseling het einde. In overleg met de beheerder is besloten na de broodnodige verbouwing − het pand staat scheef − niet meer terug te keren.

Muzikale grenzen

“Ze hebben ons gevraagd of we wilden terugkomen,” zegt muzikant Hugo van Heijningen (38), die het radiostation samen met medemuziekliefhebber en dj Orpheu de Jong (37) heeft opgericht. “Maar als het pand wordt gerenoveerd en onze muren vol stickers en graffiti worden schoongemaakt en witgeverfd, is de studio ook de energie kwijt. Uiteindelijk hebben we gekozen om te kijken wat we willen gaan doen buiten deze plek.”

Het voorbije decennium was die plek het hart van de ­Amsterdamse muziekscene. Red Light Radio programmeerde uiteenlopende stijlen en zocht de muzikale grenzen op: van duistere punk en metal tot Turkse electro funk, techno en rustige ambient. Alles mocht, alles kon. Iedere muziekfanaat was welkom.

Het platform werd met het jaar toonaangevender: onbekende lokale dj’s werden er groot en internationale veteranen kwamen voor een clubshow of festival in Amsterdam maar al te graag langs om een uurtje in de piepkleine studio te draaien. Gewoon, omdat het publiciteit opleverde en het goed was voor hun naam.

Peeskamer

Drie maanden zou het project duren, was het idee in 2010. De belangrijkste drijfveer: experimenteren met ­undergroundmuziek. Van Heijningen en De Jong wilden vrienden – en vrienden van vrienden – met creatieve ideeën uitnodigen langs te komen. “Het moest een heel vrij platform worden.”

De locatie op de Wallen bood een unieke kans. Voorbijgangers keken vreemd op dat er geen sekswerker, maar een dj achter het raam stond. “Zo’n kleine peeskamer gaf voor de artiesten direct wat extra’s,” zegt Van Heijningen. “Het werkte ook heel goed op sociale media.”

Die hebben grote invloed gehad op het succes van Red Light Radio, vertelt hij. “Artiesten doen vaak hun eigen pr en communiceren met hun fans via de sociale media. Zo deelden ze met hen ook wanneer ze bij ons draaiden, waardoor we een steeds groter bereik kregen. En ook de live-functie van Facebook zorgde voor veel extra luisteraars.”

Red Light Radio.Beeld Jakob van Vliet

Bouwen aan de toekomst

Dat is dan ook het voordeel van een online radiostation: er zijn geen grenzen, zoals bij een zender in de Amsterdamse ether. Over de hele wereld luisterden er mensen mee. Het gebeurde weleens dat een show plots één miljoen luisteraars tegelijkertijd trok. “Dat maakte het ook zo leuk, we wilden niet meer van het plein weg.”

Dus werd er gekeken hoe aan de toekomst kon worden gebouwd. Ze huurden niet alleen het pand met de studio, maar ook het gebouw erachter. Daar kwam een platenzaak en boven werden muziekstudio’s gebouwd en kantoren verhuurd aan creatieve geesten in de kunst- en muziek­wereld. Het geheel werd het Red Light Complex gedoopt.

“In die vorm hoefden we ons geen zorgen meer te maken dat we er elke maand uitgezet konden worden,” zegt Van Heijningen. “We zijn altijd onafhankelijk geweest van commercie en hebben alleen bij de start een beetje subsidie ontvangen. Dus deden we − met Red Light Radio als basis − er altijd projecten naast, zo’n twee keer per maand. En er zijn veel mensen als vrijwilliger een steentje hebben bijgedragen.”

Samenwerking

Het zat niet in de aard van het beestje zich te beperken tot welke grens dan ook. Na twee jaar vlogen medewerkers van Red Light Radio naar Rusland om daar een dag lang radio te maken. In de jaren daarop volgden onder meer ­Colombia, Chili, de Verenigde Staten, China en veel ­steden in Europa.

Ook sloegen ze de handen ineen met de festivals Dekmantel en Lente Kabinet, waar ze een eigen podium kregen. Een logische ­samenwerking, gezien de soortgelijke identiteit van het radiostation en de toonaangevende festivals. “De stages van Red Light Radio hadden op beide festivals een andere functie,” vertelt Thomas Martojo, een van de oprichters van de festivals. “Op Lente Kabinet was het meer een podium waar we de vernieuwende, spannende dingen uitprobeerden. Zeker daar, als het donker werd, waren de afsluitende sets legendarisch. Bijvoorbeeld met DJ EZ en Helena Hauff, die ga ik nooit meer vergeten.”

“Op Dekmantel gaven we de lokale ­Amsterdamse scene een plek. Dat kon alleen maar via Red Light Radio, omdat zij daar sociale binding mee hadden. Voor ons is het als groot festival veel lastiger zoiets te creëren zonder dat het ten onder gaat in het gehele aanbod van internationale namen. Beide podia deden ze heel goed.”

Vertrouwen

De samenwerking met deze festivals was een belangrijke schakel in het ontwikkelen van lokaal talent, waar Red Light Radio een belangrijke rol in speelde. Menig dj-carrière kreeg via het platform een flinke boost. “Mijn set daar in 2017 was mijn eerste voor mensen ooit,” zegt de 24-jarige Miran Bel Hanafi, beter bekend als Mad Miran. “Ik draaide al drie jaar thuis, maar vertelde niemand dat ik dat deed. Muziek was en is voor mij altijd iets heel persoonlijks, Miran en muziek.”

De jonge dj vond het ‘heel sick’ dat ze voor het eerst live mocht draaien op een platform als Red Light Radio. “Het was iets waar ik al jaren naar luisterde en naar opkeek, waar al mijn favoriete dj’s stonden te draaien en waar ik muziek ontdekte. Na mijn set vroeg Hugo me: wanneer kom jij een show doen? Het was voor mij, als onervaren meisje, heel bijzonder om dat vertrouwen te krijgen. Ik had dat echt nodig.”

Later kreeg ze zelfs een plek op de line-up van festival Strange Sounds From Beyond, waar het radiostation ook een podium programmeerde. Haar eerste festivaloptreden was aan het begin van de avond, een belangrijk tijdslot. Ze verslond met een energieke partyset het publiek, dat volledig uit zijn dak ging. Filmpjes daarvan gingen via sociale media de wereld over.

Nog zo’n succesverhaal: David Vunk (echte naam Versteeg), die een plek op de line-up kreeg tijdens Lente Kabinet. Ook daarvan gingen filmpjes de wereld over. “Toen ik daarna op kantoor kwam, zeiden ze: ‘Jongen, David, je gaat nu echt boekingen krijgen.’ Eerst dacht ik nog: zou het? Ik draaide namelijk al jaren en kende veel mensen in de scene. Maar vanaf dat moment zat mijn agenda inderdaad gewoon vol.”

Slechts een paar jaar later zijn Mad Miran en David Vunk bekende namen in de internationale dancescene. Zo snel kan het gaan als je de support van Red Light Radio hebt. “Zonder hen en de kansen die ze me hebben gegeven, was ik als dj nooit geboren,” zegt Mad Miran. “Van mijn eerste radioset tot mijn eerste knalset op een festival.”

Abrupt einde

Met het stoppen van Red Light Radio als radiostation ­verliest Amsterdam zijn huiskamer en zijn etalage van de ­lokale muziekscene. “Voordat zij bestonden, was het lastig te kwantificeren wie er bovengemiddeld veel met muziek bezig was,” zegt Martojo van Dekmantel. “Zij brachten al die mensen bij elkaar in hun studio. Het werd een soort meeting point, want het kwam zelden voor dat degene die draaide de enige in het pand was. Dat was wel bij­zonder.”

Aanvankelijk zou morgen de een laatste uitzending worden­ ­gemaakt, maar het coronavirus heeft dat onmogelijk gemaakt. “Een vrij abrupt einde, zo na bijna tien jaar,” zegt Van Heijningen. “De platenzaak is inmiddels weer open op een ­andere locatie en we gaan wel door met nieuwe projecten, maar dat zal onder een andere naam gebeuren. Maar we zouden in de studio toch graag nog één keer herrie hebben gemaakt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden