Plus

Amandla! Mandela maakt van Nelson en Winnie levensechte mensen

De biografische musical Amandla! Mandela is behalve een voorstelling over een zwarte bladzijde uit de geschiedenis, vooral een verhaal van hoop.

Kenneth Herdigein speelt Nelson Mandela en Joanne Telesford Winnie Mandela in Amandla! Mandela. Beeld Annemieke Kock

Geen geweld, luidde het mantra van Nelson Mandela (1918-2013). Dat was waar hij als apartheidsstrijder en later als eerste zwarte president van Zuid-Afrika voor stond. Het heeft dan ook iets wrangs dat het Khayelitsha United Mambazo Choir in de musical over zijn leven afkomstig is uit de townships van wat wel Zuid-Afrika's murder capital wordt genoemd; geen stad in het land waar geweld zo aan de orde van de dag is als Kaapstad.

Mandela's droom van een regenboognatie waarin rassen vreedzaam naast elkaar leven, is in 2016 ver weg. Zijn idealen spelen in de huidige politiek nauwelijks een rol; het racisme van het blanke apartheidsregime is verruild voor corruptie en machtsmisbruik van de huidige leiders.

Een verhaal van hoop
Van die actualiteit krijgt het publiek niets mee in de vernieuwde versie van Amandla! Mandela, die in 2009-2010 een succesvolle tournee beleefde. De biografische musical eindigt in 1994 met Mandela's verkiezing tot president en is daarmee - behalve een voorstelling over een zwarte bladzijde uit de geschiedenis - vooral een verhaal van hoop.

Ubuntu, broederschap, is het centrale thema: een mens is geen mens zonder de ander. Die les leerde Mandela als jongetje van de chef van zijn dorp in Transkei. Het zou hem tijdens zijn 27 jaar gevangenschap op de been houden. Veel van de oorspronkelijke musical bleef behouden - waaronder acteur Kenneth Herdigein als Nelson Mandela.

Wat op de schop ging was de muziek. In nauwe samenwerking met het koor uit Kaapstad componeerde Paul de Munnik nieuwe, deels a capella gezongen nummers, waarbij de sound ten opzichte van het origineel sterk werd 'verafrikaanst'. Een pluspunt.

AMANDLA! MANDELA

Ons oordeel:***
Gezien: 5/3
Waar: DeLaMar.
Nog te zien aldaar: t/m 24/4

Meer dan in het wat keurige geschiedenisverhaal van regisseur Koen van Dijk stroomt met de ritmische muziek het echte Zuid-Afrika de theaterzaal binnen. Vooral na de pauze, als Mandela's gevangenschap op Robbeneiland begint en de zangers met geheven arm over het toneel stampen, wordt het drama muzikaal invoelbaar.

Aangrijpend is het verslag van de scholierenopstand in Soweto in 1976: uitgelicht met een volgspot vertelt een meisje hoe honderden kinderen door de politie werden gedood. Dan zorgt Amandla! Mandela voor kippenvel.

Geen geschiedenisverheerlijking
Vaker blijft die emotie uit. Ondanks Herdigeins fysieke gelijkenis met Mandela, mist de acteur het charisma van het icoon dat hij verbeeldt. Zijn wat naïeve spel ontbeert het natuurlijke overwicht dat je van een wereldleider zou verwachten.

Spannender is Joanne Telesford als zijn echtgenote Winnie. Zij ­beschikt niet alleen over een mooiere zangstem, maar weet ook beter raad met de ambiguïteit van haar personage.

Dat is een ander lovenswaardig aspect van de musical: Amandla! Mandela verheerlijkt de geschiedenis niet en maakt van zowel Nelson als Winnie levensechte mensen die in de strijd voor hun idealen niet alleen daadkracht en heldenmoed tonen, maar ook koppigheid en geldingsdrang.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden