PlusInterview

Aimée Adriaansen gebruikt oude meesters voor nieuwe sneakers

In de avonduren beschildert en bewerkt modestudent Aimée Adriaansen (22) met de hand kleding en schoenen. Haar inspiratie zijn vooral de oude meesters. ‘Het is nogal een onbewandeld pad.’

Beeld Lin Woldendorp

Als Aimée Adriaansen om zes uur ’s middags terugkeert van haar stage en de deur achter zich dichttrekt in haar nieuwe atelier op de Nieuwe Keizersgracht in Centrum, excuseert ze zich meteen voor de rommel. Ze zit er pas twee weken. “Sorry, ik ben er nog niet aan toegekomen om het in te richten.”

De grijze kasten tegen de bakstenen muur staan vol met rood-geelgeverfde schoenen: ze doen denken aan de huiskleuren van postbezorger DHL. En ja, het gaat ook om een opdracht van het bedrijf: honderd stuks maakt Adriaansen, op aanvraag. Ze heeft witte sneakers ingekocht en die vervolgens beschilderd met leerverf.

“Al vier jaar geleden heb ik een keer een paar schoenen gemaakt in hun huisstijl, en ik ben sindsdien een beetje blijven hangen in het bedrijf,” zegt ze. Een aantal sneakers is al te koop in de DHL-winkel in de Van Baerlestraat; de honderd nieuwe exemplaren maakt Adriaansen voor het management van de postbezorger.

In de avonduren, naast haar studie aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi), ontwerpt en bewerkt ze met de hand schoenen en kleding, geheel op haar eigen manier. Dat doet ze al vanaf haar zestiende.

Beeld Lin Woldendorp

Gemaakt wereldje

Adriaansen woont sinds twee jaar in Amsterdam, maar tot vorige maand stond haar atelier in de oude koepelgevangenis in Breda, tevens de stad waar ze is opgegroeid. “Ja, ik moest dus de hele tijd heen en weer,” zegt ze. “Ik heb daardoor het idee dat ik Amsterdam nog niet zo goed ken, het voelt als een nieuw begin. Ik wil mijn leven hier verder ­opbouwen.”

De verhuizing heeft haar geen windeieren gelegd: haar kleding en schoenen trekken, onder de naam Take your AIM, al veel bekijks op Instagram. Ze heeft er meer dan 14.000 volgers en verkoopt gemiddeld vijftien paar sneakers per maand (gemiddelde prijs €250). “Terwijl ik niet eens zo van sociale media hou,” zegt ze. “Ik hou niet zo van dat gemaakte wereldje.”

Is dat dan niet lastig, juist in de fashionwereld? Jawel, zegt ze. “Het is belangrijk voor je verkoop. Als merk moet je ook wel met influencers werken.” Maar soms voelt ze de druk ervan. “Als ik twee weken niets op Instagram heb ­gepost en me dan afvraag: oei, zie ik alweer mijn aantal volgers dalen? Het liefst zou ik me daar niet druk om ­maken, en de hele dag bezig zijn met maken.”

Wat ze hoopt te bereiken met haar creaties, is dat mensen meer gaan nadenken over wat voor kleding ze dragen. “Ik vind het jammer dat de snelle mode opkomt: supergoedkoop, en mensen kennen geen waarde meer toe aan hun kleding. Ik wil juist iets maken waar mensen blij mee zijn, zuinig op zijn, iets wat ze niet na een maandje weer wegdoen.”

Het leidt er overigens wel toe dat de producten van Adriaansen duurder zijn dan wat je bij voorbeeld bij de Zara aanschaft. “Het is dan ook geen massaproductie: er gaat veel tijd en aandacht in zitten. Ik hoop dan ook dat mensen mijn kleding als een soort kunstwerk zien.”

Dat heeft in elk gewerkt voor voetballer Daley Blind, die voor zijn bruiloft vijftig paar sneakers bij Adriaansen ­bestelde. “Het was een vrij simpel ontwerp: ze hadden een slogan voor de bruiloft met daarop de tekst ‘Love is Blind’.”

Waar ze het meest trots op is? “Moment,” zegt ze, terwijl ze naar de achterruimte loopt en een paar schoenendozen tevoorschijn haalt. Ze laat een paar sneakers zien waarop kapitein Frans Banninck Cocq prijkt – van De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn. “Ter gelegenheid van het 350ste sterfjaar van Rembrandt had het Rijksmuseum een wedstrijd georganiseerd waarvoor je werk over Rembrandt kon insturen.”

Daarna pakt ze een beige jas, met een riempje en aangenaaide spijkermouwen, waarop logo’s van gerenommeerde modehuizen prijken: Yves Saint Laurent, ­Nike, Adidas, Stüssy – allemaal rondom een afbeelding van de David van Michelangelo. “Een oud icoon, waar mensen toen waarde aan hechtten, verenigd met merken van nu.”

Beeld Lin Woldendorp

Jeroen Bosch

Is ze kritisch op merkkleding? “Ik vind de hysterie rondom merken nergens op slaan, want daardoor denken mensen niet meer na over hun kleding. Maar mensen zijn soms ook echt trots op het dragen van een bepaald merk, en sommige merken blijven altijd mooi.”

Zo heeft ze zelf een broek van Issey Miyake aan, die volgens haar altijd goed blijft, hoe oud ie ook is. “Het merk houdt daardoor zijn waarde. En dat is precies wat ik ook voor ogen heb met mijn kleding.”

Ook valt op dat Adriaansen het liefst iets met oude meesters doet in haar werk. Na Rembrandt en ­Michelangelo wordt het Jeroen Bosch. “Ik steek dat graag in een nieuw jasje.” En zelf schilderen op doek? “Dat lijkt me een beetje saai. Ik vind het juist leuk om op materialen te schilderen zodat mensen het kunnen dragen.”

Haar ambitie reikt ver: ze heeft nog weinig mensen ontmoet die hetzelfde doen, en ziet juist daarom een gat in de markt. “Het is nogal een onbewandeld pad,” zegt ze. “Ik zou het graag groot willen maken. Misschien open ik wel een eigen winkel, of wil ik gaan ontwerpen voor een merk.”

Voorlopig maakt Adriaansen sowieso haar studie af: ze zit nu in het derde – voorlaatste – jaar op het Amfi, met een specialisatie in management, mede om haar onderneming te ondersteunen. En sowieso blijft ze voorlopig schilderen tot tien uur ’s avonds, na college of stage. Slapen? Dat doet ze ‘ergens tussendoor’.

“Ik hou ervan elke keer het proces te verbeteren. Ik merk dat het steeds mooier wordt. En ik wil ook heel graag mijn eigen stijl blijven ontwikkelen.” Het is haar ook al meermaals gebeurd dat vriendinnen een foto stuurden van iemand op straat die haar sneakers droeg. “Hoe vet is dat!” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden