PlusAchtergond

27 galeries organiseren samen alternatief voor fotobeurs Unseen

Omdat Unseen dit jaar niet doorging, bedachten de Amsterdamse deelnemers een alternatief. Fotografieliefhebbers kunnen dit weekeinde terecht in 27 galeries. 

Unseen at the Gallery.Beeld Natascha Libbert / Galerie Vriend van Bavink

Voor de deelnemers aan Unseen was het afgelopen jaar een emotionele rollercoaster. De verslagenheid was groot toen de fotobeurs haar faillissement aankondigde. ­Opluchting volgde toen de organisatie van Art Rotterdam zich opwierp als redder en een doorstart aankondigde. Maar toen kwam de coronadomper en werd de 2020-editie alsnog geannuleerd.

“Toch wilden we Unseen niet zomaar voorbij laten gaan,” stelt deelnemer Diana Stigter van Galerie Stigter Van Doesburg. “We wilden iets fysieks organiseren, ook als antwoord op al die digitale exposities en virtuele beurzen waar iedereen intussen genoeg van heeft. We hebben onlangs met de vier galeries in de Hazenstraat voor de tweede keer de Hazenstraat Biënnale georganiseerd en dat ging prima binnen de coronamaatregelen. Een route langs galeries is een stuk veiliger dan een tocht over de beursvloer.”

Drie weken geleden schoot Stigter haar buurvrouw Caroline O’Breen van de gelijknamige galerie aan om een Unseenalternatief te organiseren. “We dachten in eerste instantie aan iets kleins,” zegt O’Breen, “met alleen de galeries in de straat, maar toen we contact opnamen met de Unseenorganisatie stelde die voor alle Amsterdamse deelnemers te vragen. Iedereen reageerde enthousiast en nu heeft Unseen at the Gallery 27 deelnemers.”

Unseen at the GalleryBeeld Paul Kooiker / courtesy tegenboschvanvreden

Schurend beeld

Sommige deelnemers hadden niet meer gerekend op de beurs en hun eigen programma voortgezet, maar knipogen nu naar Unseen met een kleine nevenpresentatie. Dat geldt bijvoorbeeld voor Torch, waar een ereplaats is vrijgemaakt voor foto’s van de inmiddels 89-jarige Eddy Posthuma de Boer. Bij Galerie Martin van Zomeren toont Sander Wassink prints van de ruimteschipachtige sneakers die hij maakte van gerecyclede neppers uit Chinese ­sweatshops. En bij Fons Welters is nieuw werk te zien dat Jennifer Tee maakte in de tulpenblaadjesserie, waartoe ook de wandwerken in metrostation CS behoren.

Andere galeries bouwen voor de gelegenheid hun ruimte om tot beursstand. Zo brengt Galerie Tegenboschvanvreden een solo van Paul Kooiker. Hij is vooral bekend van grofkorrelige impressionistische beelden van dieren, stompjes sigaar en vrouwelijk naakt dat erbij ligt alsof het foto’s van een plaats delict betreft.

Deze totaal compromisloze fotograaf, die overigens alles schiet met een iPhone en het eigenlijke werk doet in Photoshop, wordt steeds vaker gevraagd iets te doen voor kranten, tijdschriften en zelfs modemerken als Rick Owens en Marni. ­Opmerkelijk hoe dit soort schurend en ongemakkelijk beeld een weg weet te vinden naar media en commercie. Dat die foto’s nu voor het eerst worden getoond sluit perfect aan bij de Unseen­formule.

Dat geldt ook voor de presentatie bij Galerie Gerhard Hofland van foto’s die John Kayser vanaf de jaren zestig tot zijn dood in 2007 maakte. Deze zouden onherroepelijk verloren zijn gegaan als een verzamelaar er niet op was gestuit bij het ontruimen van Kaysers huis in Los Angeles na diens dood. Wat hij zag, ­intrigeerde hem: pin-ups met een twist.

Over de maker is hoegenaamd niets bekend. Waarschijnlijk rekruteerde hij zijn modellen in stripclubs. Met sommigen bouwde hij een band op, getuige hun herhaalde optreden in de huis-tuin-en-keukendecors die Kayser zelf timmerde en schilderde. Zij pletten zacht fruit met hun billen, spelen met touw of plaatsen een hooggehakte hiel op een mannelijk hoofd.

Unseen at the galleryBeeld Sander Wassink / courtesy Martin van Zomeren

Medewerkers van de fotoservice waar de maker zijn filmrolletjes bij gebrek aan een donkere kamer naartoe bracht, hebben destijds vast opgekeken van de prints. Fetisjisme en intimiteit zitten in deze outsider art dicht bij elkaar.

Heel anders is het politieke werk dat Patrick Waterhouse laat zien bij The Ravestijn Gallery. De Brit wil met zijn ‘restricted images’ een weerwoord geven op het exotisme van de laat negentiende-eeuwse fotografie, die ‘primitieve volken’ neerzette als nobele wilden of dierentuinbewoners. Met name het werk van de antropologen Francis James Gillen and Walter Baldwin Spencer is hem een doorn in het oog. Zij legden de Aboriginals van Alice Springs vast ‘in hun natuurlijke staat’ maar onthulden met hun fotoboek ongevraagd de heilige en geheime plekken van de oorspronkelijke bewoners van Australië.

Waterhouse deed het anders. Gedurende vier jaar maakte hij foto’s en keerde telkens hij terug met afdrukken die hij de Aboriginals naar believen liet bewerken. Het resultaat is een fascinerende kruising tussen fotografie, veelzeggende tekstballonnen en de direct herkenbare stippelschilderkunst van de Aboriginals.

Chaos en onzekerheid

Het aanbod bij Wouter van Leeuwen sluit waarschijnlijk het best aan bij de huidige situatie, die ons doen en laten in de openbare ruimte inperkt. Van drie Amerikaanse fotografen is hier werk te zien met een sterk huiselijke inslag. De opmerkelijkste van het stel is Raymond Meeks, een geestverwant van Alex Soth die op dit moment een tentoonstelling heeft in Foam.

In poëtische stillevens en quasi­nonchalant geschoten actiefoto’s legt Meeks het huis vast waar hij afgelopen zomer met zijn familie in is getrokken. Je proeft chaos en onzekerheid, zelfs wat irritatie, maar in de kamers waar soms nog veel moet gebeuren schemert ook de belofte van schoonheid en een toekomst. Een beetje zoals dat geldt voor ons allemaal op dit moment.

Unseen at the Gallery

Te zien 2 t/m 4/10, 12.00-18.00 uur
Waar 27 ­Amsterdamse galeries

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden