PS Stadsgids Bewaar

Creatief met het wijnetiket: bedrog of een gebbetje?

Creatief met het wijnetiket: bedrog of een gebbetje?
© Bart van Heezik

Bent u slecht behandeld in de Amsterdamse horeca? De Servicepolitie van Het Parool zoekt de zaak tot op de bodem uit.

Waar: Hotel de Goudfazant, Aambeeldstraat 10H
Wanneer: 6 september
Wat: Niets zo fijn als goede wijn (uit 2012)

De klacht
Carl Nobelen (57) at samen met zijn man Frédéric Minvielle (43) en zijn nichtje bij Hotel de Goudfazant in Noord. Het eten was prima; er kwam onder andere kreeft, zeebaars en kabeljauw op tafel. Maar niets zo fijn als goede wijn. En daar ging het helemaal mis. 'Wij bestelden de Sancerre uit 2012 van de wijnkaart (à 37 euro) maar toen de serveerster terugkwam, schonk ze uit een fles Sancerre uit 2013.' Even later komt de serveerster terug. Tóch met de Sancerre uit 2012. 'Ze schenkt snel twee glazen in en zet de fles in de wijncooler. Toen wij later het etiket bekeken, bleek dat ze met pen het jaartal had veranderd.'

Bij het klachtmailtje aan De Servicepolitie is een foto toegevoegd. De manager erbij gehaald. 'Het enige wat hij zei: 'Wij hebben blijkbaar niet hetzelfde gevoel voor humor'.' Nobelen en Minvielle geven bij vertrek aan niet te betalen voor de wijn. Dat wordt geaccepteerd, maar dat doet niets af aan de ervaring. 'Het was ongepast, vernederend en zeer onprofessioneel.'

Het weerwoord
Niels Wouters (37), eigenaar van Hotel de Goudfazant, kwam die betreffende avond aan tafel bij Nobelen en Minvielle. 'Laat ik eerst benadrukken dat het geen misverstand was. Onze serveerster kwam terug met de fles, toch een vrij alledaagse Sancerre, die was inderdaad van een ander jaar dan op onze wijnkaart staat. Dat is slordig, dus wilden we de gasten een andere wijn aanbieden, maar daar werd vrij hooghartig op gereageerd. Ik heb toen, voor de grap, 2013 veranderd in 2012. Dat is niet netjes, maar we hebben er wel enorm om gelachen, omdat de wijn vervolgens met een goedkeurend knikje werd opgedronken.'

Hij vindt het jammer dat het gebbetje niet in goede aarde is gevallen. 'Een grapje moet soms kunnen, vinden wij. De wijn is zonder problemen van de rekening gehaald.' Toch wil hij graag water bij de wijn doen. 'Bij deze wil ik deze mensen graag uitnodigen voor een wijnproeverij in De Goudfazant. We hebben natuurlijk het liefste dat gasten tevreden weggaan.'

Bent u slecht behandeld in de Amsterdamse horeca? Mail servicepolitie@parool.nl.