Tijdens de negende editie van Asterdam Fashion Week zijn ze er weer: volop mooie jurken. Maar er kan er maar één de mooiste zijn. Het Parool koos dit weekeinde voor een jurk van Claes Iversen. De Jurk van de Dag is tot en met morgenochtend te zien in de etalage van Maison de Bonneterie.

Het was zijn eerste echte eigen show. Maar al sinds Claes Iversen (31) in 2005 de BLVD modeprijs won, wordt hij hoog aangeslagen in het modewereldje. In 2006 werd hij tweede bij de Frans Molenaar Coutureprijs, een jaar geleden gaf hij een show dankzij Mulberry en begin dit jaar toonde hij zijn eindexamencollectie voor het Fashion Institute Arnhem op de Amsterdamse catwalk.

Er zijn weinig jonge ontwerpers die tijdens een eerste zelfstandige presentatie zo'n gelikte show neer weten te zetten. En dan nog draagbaar ook. Volgens Claes Iversen weten we wel al dat hij mooie jurken kan maken en dat hij een zwak heeft voor uitbundige couturestukken. De Deense ontwerper, die in 1998 naar Nederland kwam, vond het tijd om te laten zien dat hij óók op commercieel niveau kleding kan maken.

In het modewereldje is hij er wel eens van beticht dat zijn kleding te weinig persoonlijkheid heeft - te veel Viktor & Rolf, te veel Oscar Suleyman - en dus zocht hij dit keer zijn inspiratie zo dicht mogelijk bij hemzelf. In zijn eigen favoriete kledingstuk: het overhemd.

Natuurlijk, dat is een trucje. Met name academiestudenten hebben de neiging delen van het ene kledingstuk in een ander kledingstuk te verwerken: een colbert dat dienst doet als rok, panden van een jasje die in een broek verwerkt zijn. Zoiets wordt al snel wat flauw.

Maar door details zoals boorden, zakken en knoopsluitingen op onverwachte plekken te plaatsen, wist Claes Iversen het overhemd te vertalen in kledingstukken waar zo'n beetje alle aanwezige vrouwen - en zelfs een handjevol mannen - hebberig van werden. Klassieke kleding met een moderne twist. Niets flauws aan.

Een rok met een omgeslagen boord als tailleband, een korte broek met een diagonale knoopsluiting en overhemdjurken in allerlei soorten: wijdvallend, met grote steekzakken en diepe splitten aan de zijkant, nauwsluitend met een rij knopen op de rug en kort met lange mouwen en een boothals.
Om te laten zien dat een overhemd tot meer dan een serie draagbare pakjes kan leiden, stuurde Iversen ook een aantal lange jurken de catwalk op, waaronder de Jurk van de Dag. Lang en zwierig, gemaakt van zijde, maar dan wel met het detail van een zakje op de borst.

De decoratie rondom de hals is gemaakt van knopen en refereert aan een inktvlek. Die 'vlekken' zaten op meer kledingstukken. Een bewuste keus. Iversen koos de vlek als versiersel om zich - zoals hij het zelf zegt - 'los te maken van zijn eigen hang naar perfectie'.

Dat de weg erheen moeilijk is, weet hij wel, maar Claes Iversen blijft dromen van zijn eigen label. Dankzij de subsidieregeling van Amsterdam Topstad kon hij deze show net betalen. Nog zo'n grote show zit er zonder financiering niet in, produceren evenmin. Op aanvraag dus, de kleding van Iversen. En nu maar hopen dat hij opgepikt wordt door een producent. (BREGJE LAMPE)