Kunst & Media Bewaar

Sheila de Vries stopt met winkel en couture

ANP
ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Modeontwerpster Sheila de Vries stopt per
1 april met haar winkel in Amsterdam en met het geven van coutureshows. Ze is na 35 jaar toe aan iets anders en slaat een nieuwe richting in, zo laat de modeontwerpster weten.

Eén van haar nieuwe initiatieven is het geven van masterclasses op de modeacademie in Istanboel. ''Het is geen gemakkelijk besluit,'' aldus De Vries. ''Het koopgedrag van de consument is veranderd. Er zijn grote winkelketens met lage prijzen bij gekomen. Internet heeft een enorme impact op het koopgedrag. En in deze tijd reizen en shoppen mensen overal in de wereld. Er is veel in de veranderd en ik verander mee.''

Sheila (spreek uit: sjaila) de Vries begon na de middelbare school als leerling-ontwerper bij Tonny Waagemans, in de jaren zestig een toonaangevende couturier op de Keizersgracht in Amsterdam.

In 1978 opende ze haar eigen winkel in de Jordaan, tegenwoordig heeft ze een zaak in de Cornelis Schuytstraat in Zuid.

Maar in haar winkel is het steeds minder druk, want er is de afgelopen twintig jaar veel veranderd in de Nederlandse modewereld. Sinds een nieuwe generatie Nederlandse modeontwerpers is opgestaan - denk aan ontwerpers als Jan Taminiau, Klavers van Engelen en Bas Kosters - is er steeds minder plaats voor de 'oudere' garde, waaronder Frans Molenaar en Sheila de Vries, die oud zijn geworden met hun clientèle.

''Ik snap wel dat Sheila eieren voor haar geld kiest,'' zegt Carlo Wijnands, consultant in de mode.

Toen De Vries begon, was ze haar tijd vooruit. Ze kleedde al bekende vrouwen voordat de stylisten die je nu veel ziet, opkwamen. En ze wist handig de media in te schakelen door Privé-journalist Henk van der Meyden mee te vragen op haar eerste reis naar Californië in 1986 en zich te laten fotograferen met bekende Amerikaanse soapsterren.

In de jaren tachtig kleedde ze sterren als Jane Fonda, Barbara Sinatra en had ze zelfs een eigen tv-show op een Amerikaanse zender, waarop ze zelf haar kleren aanprees; dat ze op Doris Day leek, hielp daarbij. Ook leverde ze collecties aan de warenhuisketens Saks Fifth Avenue en Neiman Marcus.

Sinds 2003 ontwerpt ze ook voor koningin Beatrix, wat ze de kroon op haar carrière noemt. Dat blijft ze doen. (BREGJE LAMPE)