Amsterdam Bewaar

Woonschepen moeten wijken voor boulevard

De Nieuwe Vaart is nu nog een aaneenschakeling van woonschepen. Dat wordt in de plannen van stadsdeel Centrum anders. © Maarten Bezem
De Nieuwe Vaart is nu nog een aaneenschakeling van woonschepen. Dat wordt in de plannen van stadsdeel Centrum anders. © Maarten Bezem © UNKNOWN

Bewoners van woonschepen in de Nieuwe Vaart moeten vrezen voor hun ligplaats. Stadsdeel Centrum wil de noordoever op de schop nemen. Daarvoor zullen woonboten worden verlegd en mogelijk een veel minder mooie ligplaats krijgen.

Het stadsdeel wil de Eilandenboulevard, waar het Kattenburgerplein en de Kattenburger-, Wittenburger- en Oostenburgergracht onder vallen, aantrekkelijker maken voor toeristen en bedrijven. En dat betekent: verbeterde zichtbaarheid van de Nieuwe Vaart vanaf de kant.

Economische impuls
Daarvoor moeten de woonboten, die er nu het zicht blokkeren doordat ze dicht naast elkaar liggen, verder uit elkaar worden gelegd. Ook moet de oever, nu met wildgroei, zelfgebouwde tuintjes en parkeerplaatsen, worden schoongeveegd. Volgens woordvoerder Jan-Jaap Eikelboom van het stadsdeel is nog niets definitief besloten, maar zal de buurt met het plan op termijn een economische impuls krijgen.

De bootbewoners zijn met het stadsdeel overeengekomen dat hun boten alleen op basis van vrijwilligheid naar een andere plaats dan de Nieuwe Vaart mogen worden verlegd, maar over een andere ligplaats in de vaart zijn geen afspraken gemaakt. Volgens het stadsdeel is er dankzij een uitgekiende herschikking plaats voor alle huidige woonboten, maar dan moeten wel boten worden verplaatst. Een aantal boten zal daartoe met de steven naar de wal worden gelegd.

Onverkoopbaar
De bewoners zijn van mening dat hun boten zo moeten blijven liggen als ze liggen. Ze zijn bang voor een verlies van privacy en uitzicht. Daarom hebben ze besloten gezamenlijk tegen de plannen op te trekken, als vereniging De Nieuwe Vaart. 'Er is onzekerheid onder de bewoners,' zegt voorzitter Ed van Corteberghe. 'Als de kans bestaat dat onze boten zullen worden verplaatst, worden ze onverkoopbaar doordat een boot zonder ligplaats niets waard is.'

Volgens Van Corteberghe is afgezien van het schoonvegen van het talud een herinrichting van de kade voldoende om het water zichtbaar te maken. 'Daarvoor hoef je de boten niet te verplaatsen.'

Watertrap
Verder wil het stadsdeel twee pleinen anders inrichten. Een derde plein, bedoeld voor festiviteiten, moet verschijnen pal voor de Oosterkerk. Onderdeel van dit plein zou een watertrap zijn, waarvoor zes ligplaatsen voor woonboten moeten verdwijnen.

Van Corteberghe snapt niet waar dat goed voor is: 'De kop van het Java-eiland is een prima plaats voor festiviteiten. Waarom zou je zes huizen afbreken om een zitplaats voor mensen te creëren?'

Inspraakavond
De gemeente gaf in november 2010 het startschot voor het project, dat ongeveer negen miljoen euro moet kosten. Het stadsdeel beschouwt de Eilandenboulevard als een belangrijke toegangsweg tot de Oostelijke Eilanden en de attracties van de oostelijke binnenstad, zoals het Scheepsvaartmuseum. Momenteel nodigt de lange rechte strook asfalt langs de Nieuwe Vaart echter vooral uit tot hard rijden.

Voor 20 maart staat een inspraakavond gepland. 'Ik verwacht dat veel mensen dan duidelijk hun stem zullen laten horen,' zegt Eikelboom. (Sam de Voogt)

Foto Maarten Bezem
Maartenbezem.com