Binnenland Bewaar

Voorzitter enquêtecommissie Shahsavari wil orde op zaken stellen

Marijke Shahsavari.
Marijke Shahsavari. © Rink Hof

Fractievoorzitter Marijke Shahsavari van het CDA wordt voorzitter van de enquêtecommissie die onderzoek gaat doen naar de problemen bij de financiële organisatie van de gemeente Amsterdam.

Er zijn op verschillende momenten door de raad, door het college en door de interne accountant van de gemeente adviezen gegeven. We willen weten wat daarmee gebeurd is

Marijke Shahsavari

Naast het CDA zal de vijfkoppige commissie bestaan uit raadsleden van coalitiepartijen D66 (Joris van Osselaer) en VVD (Marianne Poot) en oppositiepartijen PvdA (Dennis Boutkan) en GroenLinks (Zeeger Ernsting).

Dat zeggen de initiatiefnemers van de raadsenquête Marijke Shahsavari van het CDA en Johnas van Lammeren van de Partij voor de Dieren vandaag in een interview met Het Parool.

Het doel van het inzetten van de enquête, het zwaarste instrument van de raad, is allereerst om de oorzaken van de problemen bij de financiële organisatie boven tafel te krijgen. Hierbij moet onder meer helder worden wat het financiële effect is geweest van de wanorde in de organisatie. Van Lammeren: 'We willen weten of dit ons geld heeft gekost.' Het tweede doel is om lering te trekken uit het verleden en te komen met een serie aanbevelingen waarmee de financiële organisatie kan worden versterkt en verbeterd. Shahsavari: 'Uiteindelijk moet er een concreet actieplan uitrollen waarmee orde op zaken kan worden gesteld.'

Eindrapport
De commissie gaat eerst een vooronderzoek doen en zal waarschijnlijk pas in februari met de daadwerkelijke enquête beginnen. Dan komt er namelijk een voorstel voor de definitieve vraagstelling en scope van de enquête naar de gemeenteraad. De insteek is dat de commissie nog voor de zomer met een eindrapport komt, maar dit is geen harde deadline. Van Lammeren: 'Afhankelijk van wat de commissie ontdekt, kan het ook langer gaan duren.'

Behalve het financiële effect van de wanorde in de financiële organisatie, wil de gemeenteraad er via de enquête achter komen of het toeval is dat de financiele organisatie bij meerdere gemeentelijke diensten niet in orde was of dat er een andere onderliggende reden is. Ook is het de vraag hoe het zo ver heeft kunnen komen en wat er gebeurd is met eerdere adviezen die er zijn gegeven om de financiële organisatie te verbeteren.

Shahsavari: 'Er zijn op verschillende momenten door de raad, door het college en door de interne accountant van de gemeente adviezen gegeven. We willen weten wat daarmee gebeurd is.' Verder vraagt de raad zich af in hoeverre zij in staat is gesteld om haar controlerende bevoegdheid en het budgetrecht uit te oefenen. En of de raad dit dan ook adequaat heef gedaan. Shahsavari: 'We moeten ook kritisch naar ons zelf kijken.'

De partijen die niet in de commissie komen - de SP, de Partij voor de Dieren en de Partij van de Ouderen - nemen waarschijnlijk plaats in een raad van advies, die zich slechts af en toe met het proces zal bemoeien.

188 miljoen
Aanleiding voor de raadsenquête zijn de problemen die de afgelopen jaren zijn ontstaan bij verschillende gemeentelijke diensten. Zo maakte de Dienst Belastingen eind vorig jaar per vergissing 188 miljoen euro in plaats van 1,88 miljoen euro over aan woonkostenbijdragen over aan Amsterdamse minimahuishoudens. Uit onderzoek naar aanleiding van deze fout, bleek onder meer dat er bij de dienst een 'familiecultuur' heerst, waardoor medewerkers niet kritisch genoeg zijn op elkaars werk.

Ook was er van alles mis met de manier waarop gegevens werden ingevoerd en met de ict.

Vorige maand bleek dat er ook grote problemen zijn bij de Directie Middelen en Control, die intern toezicht moet houden op de financiële bedrijfsvoering. Onderzoek legde bloot dat DMC zich vooral laat leiden door de kortetermijnagenda, in zichzelf gekeerd is  en niet goed samenwerkt met de dienst Financiën. Ook hier is de ict niet op orde.

Dit alles leidde tot financiële rapportages waar fouten in stonden.
Eerder waren er ook al problemen bij de Dienst Werk en Inkomen en de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer.

Lees vandaag (16-12) het interview in Het Parool