Binnenland Bewaar

Metro gaat op 27 augustus over op ov-chipkaart

In totaal komen er 250 verkoop- en oplaadpunten voor de kaart in de regio. Qua spreiding is dat gelijk aan het aantal strippenkaartverkooppunten, aldus de Stadsregio Amsterdam. Foto ANP
In totaal komen er 250 verkoop- en oplaadpunten voor de kaart in de regio. Qua spreiding is dat gelijk aan het aantal strippenkaartverkooppunten, aldus de Stadsregio Amsterdam. Foto ANP © UNKNOWN

DEN HAAG - Per 27 augustus verdwijnt de strippenkaart uit de Amsterdamse metro. Gisteren stemde staatssecretaris Tineke Huizinga (verkeer) daarmee in.

Oorspronkelijk stond het sluiten van de poortjes voor de ov-chipkaart gepland voor 25 juni. Maar de gemeenteraad sputterde tegen dat dit te vroeg was om alle kinderziektes uit het systeem te halen.

Stadsregio Amsterdam - verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de zestien gemeenten rond de stad - besloot daarop pas na de zomervakantie afscheid te nemen van de strippenkaart in de metro.

Dat heeft als bijkomend voordeel dat dan ook de werkzaamheden aan de metro bij de Zuidas voorbij zijn en er 250 verkooppunten zullen zijn voor de ov-chipkaart. Ook is die dan in alle omliggende regio's te gebruiken, zodat overstappen niet voor extra problemen zorgt.

Een reden om tot na de zomervakantie te wachten is ook dat een grote campagne voor de chipkaart anders tegen dovemansoren gericht is. Op de vier Amsterdamse NS-stations waar op perrons zowel metro's als treinen aankomen wordt in tussentijd nog een proef gedaan met de bewegwijzering, zodat alle reizigers het juiste poortje weten te vinden.

Na de Rotterdamse metro is de Amsterdamse metro het tweede gebied waar de ov-chipkaart het enige betaalmiddel wordt. Huizinga rekent erop dat dit jaar nog veel regio's volgen, waardoor begin 2010 bijna driekwart van de reizigerskilometers in het land met de ov-chipkaart worden gemaakt.

Nog dit jaar verwacht Huizinga uit Amsterdam het verzoek te krijgen om ook in de bus en de tram te stoppen met de strippenkaart. De metro heeft prioriteit gekregen omdat het GVB hoopt daar het aantal zwartrijders terug te dringen. In de Rotterdamse metro liep dit al terug van 12 tot 14 naar minder dan 3 procent.

Ook wordt calculerende reizigers de pas afgesneden. Over de hele linie is er geen prijsverschil tussen de ov-chipkaart en de strippenkaart, maar voor individuele gevallen wel, zolang reizigers kunnen kiezen tussen strip of chip. ''Reizigers hebben dat heel rap door,'' zegt Leen Verbeek van de bestuursgroep die de invoering van de ov-chipkaart in goede banen leidt. (HET PAROOL)