Amsterdam Bewaar

Oud zuiveldrankje Tjolk keert terug

Oud zuiveldrankje Tjolk keert terug
© Illustratie: Bodil Jane

Tjolk keert terug in de winkels. Het uit de jaren tachtig bekende zuiveldrankje voor kinderen wordt door het Amsterdamse bedrijf Galatrada opnieuw in de handel gebracht.

Zuivelondernemer Niek Nielen van Galatrada mikt op nostalgische gevoelens bij ouders die Tjolk nog kennen uit hun jeugd. Voor de rentree is het nu of nooit, denkt hij. 'Als je nog tien jaar wacht, is de groep die het nog kent, echt te oud.' Niet voor niets laat hij de van vroeger bekende olijke dierenfiguren op de pakjes terugkeren.

Tjolk, dat vanaf 1977 bestond en begin jaren negentig verdween, is een voorbeeld van een al lang en breed verdwenen product dat een tweede leven krijgt in het supermarktschap. Vanaf half september zal het in de Jumbo liggen en vanaf 1 oktober bij de supermarkten van Plus. Met Albert Heijn is hij nog in gesprek, zegt Nielen.

'Ik denk dat de herkenbaarheid er nog is en ik wil inspelen op de hang naar gezonde producten door aan de echte melk en de vijftien procent echt fruit weinig suiker toe te voegen,' zegt Nielen. Tjolk zal net iets duurder, maar minder ongezond zijn dan concurrenten Fristi en Yogho!Yogho!

Puree
Waar andere zuiveldrankjes voor kinderen werken met sap, kiest hij bewust voor puree van aardbei en banaan als grondstof voor Tjolk. Ook werkt hij met fairtradechocolade en -bananen en zo veel mogelijk grondstoffen van eigen bodem. De melk betrekt hij van Friese boeren die weidevogels ontzien.

De supermarkten gunnen Tjolk graag een plek in het schap, merkt Nielen. Door de dominantie van FrieslandCampina in de markt voor chocolademelk en yoghurtdrank wordt elke concurrent, hoe klein ook, verwelkomd. Maar uiteindelijk hoopt Nielen Tjolk ook in België, Duitsland en Frankrijk te verkopen.


Lees vandaag (18-8) meer in Het Parool over heimwee naar retro-producten: 'Snakken naar BenBits'