Amsterdam Bewaar

IJburgbrug met vederlicht plastic heeft wereldprimeur

IJburgbrug met vederlicht plastic heeft wereldprimeur
© Ton Borsboom

De nieuwe verkeersbrug die morgen IJburg verbindt met het vasteland in Diemen, heeft een wereldprimeur: de bodem die het honderdvijftig meter lange wegdek draagt is van verderlicht plastic, in plaats van loodzwaar traditioneel beton.

Nog nergens is een bodemconstructie van polyester toegepast, vertelt Jasper Tetteroo van het gemeentelijk Ingenieursbureau Amsterdam. De met glasvezel versterkte bodempanelen zijn zo licht, dat het plaatsen er van nog geen twee weken vergde. Een record vergeleken bij het tijdrovende storten van beton. Morgen wordt de Uyllanderbrug, zoals het drie miljoen kilo wegende stalen boogbrug gaat heten, onder grote belanstelling van publiek en media op zijn plaats over het Amsterdam-Rijnkanaal gevaren, aan de oostzijde van IJburg.

RTV Noordholland zendt de operatie zelfs live uit van twee tot vijf uur 's middags. Ook cameraploegen van AT5 en Klokhuis volgen het invaren van de burg, die met een ponton over het kanaal wordt getrokken, naast de energiecentrale van Nuon. 

Publiek kan het schouwspel morgen vanaf een afstandje gadeslaan vanaf de Diemerzijde van het kanaal. De waterweg, de drukte van Nederland met 350 schepen per uur, is de hele dag gesloten voor scheepvaartverkeer.