Amsterdam Bewaar

Pact tussen bedrijfsleven en Amsterdammers moet drukte spreiden

De Nieuwezijds Voorburgwal moet een tweede 'Rode Loper' worden, zoals het Damrak nu al is.
De Nieuwezijds Voorburgwal moet een tweede 'Rode Loper' worden, zoals het Damrak nu al is. © Floris Lok

Touringcars uit het centrum, festivals beter spreiden, kleine busjes in het ov en een tweede Rode Loper: bedrijven en bewoners sluiten een pact tegen de drukte.

Historisch is wat overdreven, maar uniek is het wel: het bedrijfsleven en inwoners van Amsterdam gaan samen de strijd aan tegen de drukte in de stad. Vandaag presenteren ze aanbevelingen voor het stadsbestuur. Het pact is gesloten door werk­gevers­clubs als MKB Amsterdam, Vereniging Amsterdam City en Koninklijke Horeca Nederland en anderzijds de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB).

Toeristen moeten beter over de stad worden verspreid, stellen ze. Dit kan door van de Nieuwezijds Voorburgwal een tweede Rode Loper te maken. Nu gaan bezoekers via Damrak en Rokin naar de drukke winkelstraten. Attracties en festivals moeten vaker naar buiten de binnenstad verhuizen, zoals naar dependances van Paradiso of het Stedelijk. Touringcars, die opstoppingen veroorzaken aan de Prins Hendrikkade, moeten toeristen buiten het centrum oppikken.

Maanden geduurd
De partijen pleiten voor beter openbaar vervoer, met kleine busjes die door de binnenstad toeren en een dekkend nachtnet. En de deelfiets moet weer terug. 'Dat gebeurt in New York ook en daar zijn de toeristen gaan fietsen,' aldus Hans Onno van den Berg van MKB Amsterdam.

De onderhandelingen over het pact hebben maanden geduurd, vanwege de tegengestelde belangen; winkels en horeca kunnen verdienen aan toeristen, bewoners ervaren de overlast. Maar nu is het vijf voor twaalf, verklaart Walter Schoonenberg van de VVAB. En bedrijven hebben niets aan blije toeristen en boze bewoners, zegt Van den Berg van MKB Amsterdam.