Amsterdam Bewaar

Centrum blij: een Dirk, geen nieuwe flutwinkel

Een medewerkster van de Dirk van den Broek in Noord
Een medewerkster van de Dirk van den Broek in Noord © Floris Lok

Na tientallen ijssalons vestigt zich binnenkort zowaar een super­markt in de Amsterdamse binnenstad. Dirk kiest voor een klooster in de Warmoesstraat: een trendbreuk.

Geen wafels gaan ze verkopen, geen Amsterdam­mutsen, maar het reguliere Dirk­assortiment

Nu is het er nog hokkerig. Nauwelijks een ruimte is groter dan de gemiddelde huiskamer, alleen in de voormalige kapel kan je je kont keren zonder systeemwandjes aan te stoten. Het was een klooster, maar nu voelt het vooral als een aflevering van Debiteuren crediteuren.

Komende maand begint de verbouwing en wordt het hier een filiaal van de supermarktketen Dirk van den Broek. Zonder overdrijven mag je spreken van een trendbreuk: een supermarkt die de deuren opent in de Warmoesstraat, in het ultieme hartje van de historische binnenstad van Amsterdam. Buurtbewoners zijn er bijna beduusd van als zij het horen, gewend als zij zijn aan wéér een ijssalon of de vestiging van zoveelste uitdragerij van toeristenmeuk.

En nu dus een Dirk, de gewoonste supermarkt die je je kunt voorstellen. Geen wafels gaan ze verkopen, geen Amsterdam­mutsen, maar het reguliere Dirk­assortiment. Marcel Huizing, sinds gisteren directeur van Dirk van den Broek, benadrukt dat de nieuwe winkel zich niet specifiek zal richten op toeristen en bezoekers, maar dat met name buurtbewoners uit het centrum de doelgroep zijn. 'Verwacht er dus geen Edammerkaasjes en dat soort spul. Toeristenwinkeltjes zijn er al genoeg daar.'

Gek
Ergens voelt het gek: blij zijn met een supermarkt. Zover is het kennelijk al gekomen met de pretparkisering van de binnenstad. Stadsdeelvoorzitter Boudewijn Oranje is ook verheugd over de komst van de Dirk, zegt hij. 'Een gewone, normale winkel, waar de bewoners van het centrum ook iets aan hebben, natuurlijk ben ik daar enthousiast over.'

Het pand heeft historie: tot 2010 zaten hier de zusters augustinessen, die zich bekommerden om de opvang van vrouwen en kinderen. Door juist op deze plaats te gaan zitten, wilden de zusters aantonen dat er 'meer is tussen hemel en aarde dan commercie, seks en toerisme'. Walther Schoonenberg van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad is gematigd blij, zegt hij. 'Eigenlijk heb ik liever buurtwinkeltjes, maar goed, als Amsterdammers nu eenmaal hun boodschappen kennelijk liever halen bij een supermarkt, dan is dat niet anders. Maar dit is in elk geval al een heel stuk beter dan al die zaken die toeristentroep verkopen. Voor de balans is dit goed.'

Hoe groot de nieuwe Dirkvestiging gaat worden, is nog niet helemaal bekend. Er is een vergunning aangevraagd om het pand, met ook nog een ingang om de hoek in de Sint Jansstraat, uit te breiden. Directeur Huizing heeft de cijfers niet direct paraat, maar hij schat de vloeroppervlakte op enkele honderden vierkante meters. 'Ergens tussen de vijfhonderd en de zevenhonderd.'

Kansen
Dat juist Dirk van den Broek nu een dergelijke bescheiden winkel opent, zegt niets over een koerswijziging van de supermarkt die bekendstaat om de behoefte aan vooral veel vierkante meters winkelvloer. Huizing: 'Als we ergens kansen zien voor een rendabele winkel, dan zullen we het niet laten om daar goed naar te kijken.'

Terwijl buiten de hordes toeristen langssjokken, is het binnen nog sereen rustig. De afgelopen jaren werd het gebouw bewoond door kraakwachten en was een aantal van de ruimtes verhuurd aan bedrijfjes. Een van de bewoners leidt rond. Heerlijk heeft hij er gewoond, zegt hij. 'Een ideale locatie, zou je denken, maar het is de afgelopen jaren wel enorm druk geworden. Toeristen. En 's nachts heb ik vooral last van taxi's die deze straat veel gebruiken en vaak op hun claxons drukken.'

Dat er een supermarkt komt, lijkt ook de huidige bewoners een heel goed idee. 'Er zitten zeker ook leuke zaakjes in de Warmoesstraat, maar hier in de buurt rukken de flutwinkels onmiskenbaar op. Jammer dat ik zelf niet meer mee zal maken dat er hier een supermarkt komt: binnen twee weken moeten we weg zijn.'