Amsterdam Bewaar

Advies IJ-bruggen: oversteek op twee plaatsen gewenst

Artist impression
Artist impression © Cees van Giessen/CIIID

Er moeten twee fiets- en voetgangersbruggen over het IJ worden gebouwd: één bij het Stenen Hoofd en één bij het Java-eiland. Voordat het zover is, moeten er meer veren komen die bovendien frequenter varen.

De komende maanden worden de uitkomsten en financiële haalbaarheid verder uitgewerkt

Dat stelt de Adviescommissie IJ-oeververbindingen onder voorzitterschap van Pauline Krikke in een onderzoek dat gisteravond werd overhandigd aan de wethouders Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) en Eric van der Burg (Ruimtelijke Ordening).

Ook stelt de adviescommissie dat het aanleggen van metrostation Sixhaven, juist aan de overkant van het IJ, een interessante optie is voor gebiedsontwikkeling daar.

De gemeente heeft nog geen beslissing genomen over het aanleggen van één of meerdere bruggen over het IJ. De komende maanden worden de uitkomsten en de financiële haalbaarheid verder uitgewerkt. Het stadsbestuur besluit in het najaar of de bruggen er ook daadwerkelijk komen.

Onstuimige ontwikkeling
De commissie is eind vorig jaar begonnen met de verkenning. Aanleiding daarvoor zijn het sterk toegenomen gebruik van de veren en de onstuimige ontwikkeling van Amsterdam Noord. De verwachting is dat de druk op de huidige veerverbindingen in de komende jaren verder zal toenemen.

Uit de studies blijkt dat veel van de alternatieven die zijn onderzocht, kunnen helpen om de druk te spreiden en een snellere oversteek te maken. Door het verbeteren van de verbindingen ontstaan ook nieuwe kansen voor woningbouw op de IJ-oevers. Daarnaast kunnen betere verbindingen bijdragen aan spreiding van het toerisme en meer werkgelegenheid.

Het verensysteem moet sneller en efficiënter, stelt de commissie in haar advies. Ook verbeteringen in de toevoerroutes voor fietsers en dynamische bewegwijzering naar de snelste veerverbinding zouden onderdeel van het pakket moeten zijn. Deze maatregelen kunnen al binnen enkele jaren worden uitgevoerd.

Experiment
Een kabelbaan verdient ook nader onderzoek, stelt de commissie. 'Het tracé van het huidige Oostveer leent zich mogelijk voor een experiment.' Tunnels zijn in de ogen van de commissie minder wenselijk: toegangen zijn oncomfortabel en 's nachts is de veiligheid moeilijk te garanderen.

Twee commissies onderzochten de afgelopen zes maanden wat de mogelijkheden zijn om Noord en de rest van de stad beter met elkaar te verbinden: de Adviescommissie IJoeververbindingen keek mee tijdens de verkenning van een ambtelijke werkgroep en gaf hierop commentaar.