Amsterdam Bewaar

Wat moet Amsterdam met de fietstaxi's?

Fietstaxi's rijden bij gebrek aan legale stopplekken leeg rondjes op en rond de Dam.
Fietstaxi's rijden bij gebrek aan legale stopplekken leeg rondjes op en rond de Dam. © Maarten Bezem

Fietstaxi's veroorzaken op en rond de Dam opstoppingen. Dat komt doordat we nergens mogen stoppen, klagen de bestuurders.

Tijdens de spits maken zij zich bepaald niet geliefd bij fietsers

Nergens een klant te bekennen. Alle fietstaxi's die deze middag eindeloos rondjes pendelen op het Damrak, zijn leeg. Onhandig om zo'n bakbeest van soms wel honderdvijftig kilo dan maar rond te blijven trappen, is de eerste gedachte die zich opdringt. Ga ergens stilstaan, dan is de kans dat je een vertwijfelde toerist tot een ritje weet te bewegen aanmerkelijk groter, toch?

Viktoria Sertaridi (35) is het er helemaal mee eens. De Grieks-Russisch eigenaar van een fietsdienst zou niets liever doen dan dat. 'Maar het mag niet. Als ik ergens stil sta, heb ik onmiddellijk een bekeuring te pakken. We mogen hier rijden, maar parkeren is er niet bij. Vanwege de werkzaamheden aan het Damrak en het Rokin hebben ze onze parkeerplaatsen geschrapt.'

Verdomhoekje
En dus zijn er nog maar vijf plaatsen waar fietstaxi's, zoals dat heet in verkeersjargon, mogen halteren: twee voor de Bijenkorf, twee op de hoek bij Madame Tussauds en één op de Dam ter hoogte van de Nes. Ionut Ocneanu (28) en Ionut Bogdan Roman (30) hebben geluk gehad, zeggen ze: zij staan pal voor de Bijenkorf. Het geeft de twee Roemenen eventjes rust, nadat ze al bijna twee uur zonder vrachtje over het Damrak hebben gefietst. 'Heen en weer, naar het station en dan weer terug naar de Dam.'

De branche maakt zich zorgen over het verdomhoekje waarin hij terecht is gekomen. De gemeente deelde 110 vergunningen uit voor fietstaxi's, maar het aantal plekken waar de - veelal Oost-Europese - fietstaxirijders kunnen staan, neemt af. De situatie heeft wel iets weg van de positie waarin gemotoriseerde taxichauffeurs zich bevinden rond uitgaanspleinen: een te kleine standplaats gecombineerd met te veel taxi's.

Millieuvriendelijk
En net als de auto's veroorzaken de fietsen regelmatig veel overlast. Dat is ook deze middag zichtbaar. Een soort optocht van drie fietstaxi's wurmt zich op het fietspad voor restaurant De Rode Leeuw tussen overstekende shoppers door. De fietsen zijn op de centimeter af zo breed als het pad waarop zij rijden. Fietsers die hen achterop rijden kunnen kiezen: stapvoets erachteraan blijven sukkelen of even over de stoep om ze in te halen. Eén keer raden voor welke optie wordt gekozen.

Wat wil de stad eigenlijk met al die fietstaxi's?
De rijders weten het wel. 'Ze willen ons eigenlijk niet,' zegt Lampros Gravanis. 'Terwijl toeristen dit echt een fantastische manier vinden om de stad te zien,' zegt Ocneanu. 'We zijn milieuvriendelijk, dit past echt bij Amsterdam,' zegt Sertaridi.

Niet te veel
Maar de boel moet wel in goede banen worden geleid, zegt een woordvoerder van verkeersdienst DIVV. 'Met de vergunninghouders zijn afspraken gemaakt waar het alternatief personenvervoer mag worden aangeboden en waar zij mogen komen. Fietstaxi's mogen overal in de stad passagiers in en uit laten stappen op de stoep, tenzij een locatie is aangewezen als een verbodsgebied. Dat is dan omdat het op deze plekken te druk is, of het zijn gebieden die in de middag en avond zijn aangewezen als voetgangersgebied.'

Ook bestuurder Jeanine van Pinxteren van stadsdeel Centrum zegt iets in deze richting: 'De gemeente werkt continu aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, dus wij zijn vanzelfsprekend blij met schone vervoermiddelen.'

Maar Van Pinxteren erkent dat fietstaxi's groot zijn en op staplekken en fietspaden veel ruimte in beslag nemen. 'Tijdens de spits maken zij zich bepaald niet geliefd bij fietsers. Daarom mogen ze niet overal staan of stoppen en willen we er niet te veel van.'