Amsterdam Bewaar

Moeten we fietsers weren uit smalle, drukke straatjes?

De Warmoesstraat. 'Het is gewoon te druk. Straks is de zaak niet meer beheersbaar en komt er een moment dat hier doden vallen.'
De Warmoesstraat. 'Het is gewoon te druk. Straks is de zaak niet meer beheersbaar en komt er een moment dat hier doden vallen.' © Maarten Steenvoort

Warmoesstraat en Zeedijk worden steeds drukker. Nu auto's er niets meer te zoeken hebben, zitten fietsers en voetgangers er elkaar dwars. Stadsdeel Centrum overweegt de straten 'fietsluw' te maken.

Debat in de Stadsschouwburg

Tijdens het gala Amsterdammer van het Jaar in de Stadsschouwburg zullen politici en deskundigen vanavond (zondag) debatteren over de almaar toenemende drukte in de stad.

Deelnemers zijn wethouder Kajsa Ollongren, die economie en kunst en cultuur in haar portefeuille heeft, oud-wethouder en citymarketingexpert Frits Huffnagel, raadslid Johnas van Lammeren van de Partij voor de Dieren, toerismedeskundige en partner in de LA-group Stephen Hodes en Walther Ploos van Amstel, lector logistiek aan de HvA en docent aan de VU. Het debat zal worden geleid door Elisa Hermanides, verslaggever van Het Parool, en Vincent van Rijn van AT5. Comedian Greg Shapiro zal een intermezzo verzorgen.

Het debat begint om half vijf in de Koninklijke Foyer van de schouwburg.

Onbegonnen werk. Waag je halverwege de middag met de fiets in de Warmoesstraat en je plaatst jezelf voor een onmogelijke opgave. Fietsen zal niet gaan. Zelfs met de fiets aan de hand wordt het lastig.
Her en der zijn er fietsers die het wel proberen en stug op hun zadel blijven zitten, de linkerwijsvinger schietklaar aan de fietsbel.

Vaak gaat het fout en rijden fietsers voetgangers op hun hielen. Of voetgangers maken onhandige bewegingen en lopen fietsers omver. Het is duidelijk: in de Warmoesstraat - en ook op de Zeedijk trouwens - loopt het niet lekker tussen voetgangers en fietsers. Te veel mensen, te weinig ruimte. Ruimte die bovendien aanvoelt als wandelgebied.

Onrust
De straat is verdeeld over hoe het verder moet. Eind januari zal stadsdeel Centrum een bijeenkomst beleggen voor bewoners en ondernemers van de Warmoesstraat en de Zeedijk om tot een oplossing van de drukte te komen. Het 'fietsluw' maken van beide straten behoort nadrukkelijk tot de mogelijkheden.

In een fietsluwe straat is de voetganger de baas. Fietsers zijn weliswaar welkom, maar als het druk is, moeten ze afstappen en lopen. Het zou wat zijn: de fietser ontmoedigen de straten te gebruiken. In Amsterdam? De stad waar de fietser oprukt en hij, gebaseerd op allerlei criteria, geldt als de dominante verkeersdeelnemer in de stad? Amsterdam wijkt voor fietsen. De fietser wijkt toch zeker niet voor Amsterdam?

Het stadsdeel houdt zich wijselijk op de vlakte. Een woordvoerder laat weten dat het slechts mogelijkheden in kaart aan het brengen is en openstaat voor meningen van bewoners en ondernemers van beide straten. 'Daarom zo'n avond op 29 januari.' Maar in de Warmoesstraat en op de Zeedijk heeft de onrust toegeslagen en zitten voor- en tegenstanders elkaar in de haren.

Kost omzet
Niet doen, zeggen Iwan Tjew en Johnny Zhend van Hotel CC in de Warmoesstraat. 'Onze klanten zijn toeristen. Die lezen in alle gidsen dat ze in Amsterdam een fiets moeten huren. Zo'n fiets wil je niet drie straten verder neerzetten; je wilt naar je hotel toe fietsen.'

Ook Jeanine Das van bloemenwinkel Jemi even verderop hoopt dat het niet tot een fietsverbod zal komen. 'Klanten zetten graag hun fiets hier voor de deur; die mensen willen helemaal niet lopen. Een fietsluwe straat kost ons omzet; we zitten al niet echt in de loop hier.'

Oetze van der Linden en Jorik Hollewind van Original Tours in de Oudezijds Armsteeg daarentegen zien geen enkel bezwaar tegen een fietsverbod. 'Feitelijk kún je hier al helemaal niet fietsen als het druk is,' zegt Hollewind. ''s Morgens wel; dan is het rustig. Maar gedurende de dag wordt het drukker en drukker. Als ik rond zessen naar huis ga, is fietsen hier echt uitgesloten.'

Looproutes
En Diana van Laar van gaycafé 't Mandje op de Zeedijk kan bijna niet wachten op meer ruimte voor voetgangers. 'Het is gewoon te druk. We moeten ons als stad realiseren dat niet alles kan. Dan is de zaak niet meer beheersbaar en komt er gegarandeerd een moment dat hier doden vallen. Ik zeg: fietsverbod. Er zijn overal prachtige routes waarvan fietsers gebruik kunnen maken.'

Bewoners denken er in veel gevallen echter anders over, zegt één van hen. 'Het loopt gewoon uit de hand met de drukte in de Warmoesstraat, waar ik woon. Helemaal sinds touringcars toeristen voor de Nicolaaskerk dumpen: ze lopen massaal de Warmoesstraat in en de Zeedijk op. Je kunt hier vanaf de namiddag over hoofden lopen en dat is niet prettig. Ik krijg wel eens het gevoel dat het niemand meer iets kan schelen dat er hier ook nog mensen wónen. Wij wíllen gewoon niet het laatste stuk naar ons huis met de fiets in de hand moeten lopen. Laat de gemeente iets doen aan looproutes; dan kunnen wij naar ons huis blijven fietsen.'