Amsterdam Bewaar

Huisarts Bart Meijman uit Osdorp is blij: 'Wij krijgen weer het laatste woord'

Bart Meijman, huisarts in Osdorp, is blij dat er een einde komt aan de 'verstikkende' bureaucratie
Bart Meijman, huisarts in Osdorp, is blij dat er een einde komt aan de 'verstikkende' bureaucratie © ANP

De vlag gaat uit bij veel huisartsen in Nederland. Door hun actie hebben ze afgedwongen dat de bureaucratie in de zorg aan banden wordt gelegd. Bart Meijman, huisarts te Osdorp, vertelt.

We gaan terug naar het principe: als de dokter iets voorschrijft, zal het wel nodig zijn

huisarts Bart Meijman
Minder bureaucratie in de zorg

De bureaucratie in de zorg gaat omlaag. Huisartsen hebben een akkoord bereikt met het ministerie en verzekeraars. Volgens de actiegroep bevatten de nieuwe afspraken veel effectieve maatregelen om 'onzinnige bureaucratie' in de huisartsenpraktijk fors terug te dringen. Zo verdwijnen 'overbodige herhaalformulieren' en wordt er zo veel mogelijk gewerkt met alleen verwijsbriefjes.

Gefeliciteerd. Alle partijen, van de zorgverzekeraars tot minister Schippers, hebben toegezegd dat ze iets aan de 'onzinnige bureaucratie' gaan doen. Wat is er zo onzinnig?
'Alle formulieren die ik moet invullen. Voor elk medicijn of hulpmiddel dat ik wil voorschrijven dat niet in de basisverzekering valt, moet ik verantwoording afleggen bij de zorgverzekeraar. Of het nu om een nieuwe prothese, incontinentiemateriaal of een verbandje gaat. Door deze afspraken gaan we terug naar het principe: als de dokter iets voorschrijft, zal het wel nodig zijn.'

En wat merkt de patiënt daar van?
'Die gaat er ook baat bij hebben. Nu is het nog vaak zo dat een patiënt bij me terugkomt: ik heb dit of dat toch niet gekregen van de zorgverzekering. In de nieuwe situatie moet mijn handtekening onder een recept zwaarwegend genoeg zijn.'

Jullie actiegroep, die tweederde van de huisartsen vertegenwoordigt, spreekt van een 'verstikkend controlesysteem'. Hoe wordt dit aangepakt?
'Ook op dit gebied hoef ik straks veel minder papierwerk in te vullen. Zo is er meer tijd om te praten met mijn patiënt. Als ik nu bijvoorbeeld een diabetespatiënt op consult krijg, moet ik verplicht minstens veertig indicatoren op een formulier aanvinken. Heb ik de voeten gecontroleerd? De ogen? De bloeddruk? Het is volledig doorgeslagen.'

'We gaan terug naar een simpeler systeem. We kijken alleen nog maar naar de indicatoren waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze een betere zorg bevorderen. We gaan het accent ook minder leggen op het registreren en meer op het reflecteren.'

Hoe werkt dat in de praktijk?
'Ik ga vaker met collega's in gesprek. Aan de hand van de gegevens over mijn patiënten en aan de hand van cijfers van de zorgverzekeraar kun je heel goed opvallende zaken eruit filteren. Waarom stuur ik bijvoorbeeld jaarlijks honderd vrouwen naar de gynaecoloog voor een spiraaltje en een collega maar twee? Het kan zijn dat ik veel meer allochtone vrouwen in de praktijk heb en als mannelijke dokter eerder geneigd ben om ze door te sturen. Door erover te praten kun je kritisch kijken naar je eigen handelen.'

Jullie krijgen ook veel meer ruimte om te onderhandelen met zorgverzekeraars. Hoe gaat dat in zijn werk?
'Nu mogen we met niet meer dan drie huisartsen tegelijk de onderhandeling aangaan met zorgverzekeraars. Dat gaat veranderen. Ik kan straks met al mijn collega's in Osdorp op gesprek gaan bij de verzekering. Dat betekent dat we veel innovatiever kunnen werken. Als we een programma willen opzetten voor kwetsbare ouderen in onze wijk, hoeven we niet meer bang te zijn dat we een boete aan onze broek krijgen.'