Amsterdam Bewaar

Vaarverkeer op Prinsengracht ondanks succesvolle proef nog steeds chaos

De nieuwe situatie op de Prinsengracht en Singelgracht wordt door veel schippers als onduidelijk ervaren.
De nieuwe situatie op de Prinsengracht en Singelgracht wordt door veel schippers als onduidelijk ervaren. © Jorris Verboon/Het Parool

Op een kort stukje Prinsengracht geldt eenrichtingsverkeer voor boten. Weinig schippers houden zich eraan. Terwijl een proef vorig jaar zo succesvol was.

Met zijn gerestaureerde antieke sloep is hij deze morgen helemaal vanaf de Vinkeveense Plassen naar de Amsterdamse binnenstad komen varen. Ontspannen een beetje tuffen door de grachten, het leek pensionado Jan Harens wel wat. Op de Prinsengracht gaat het echter fout als een tegemoetkomende rondvaartboot de doorgang verspert en Harens moeizaam achteruit moet varen om een plekje te vinden waar de boot kan passeren. Vieze rookwolken komen uit de motoren van beide boten.

Wegwezen
'Het zweet brak me uit,' zegt Harens er later over. 'Ik wist niet dat ik hier niet mocht varen in westelijke richting. Nou ja, ik heb wel kennisgemaakt met die typische Amsterdamse gastvrijheid: de schipper van de rondvaartboot zei dat ik moest wegwezen met mijn kankerbootje, anders zou hij er dwars overheen gaan.'

Harens is niet de enige plezierschipper die op dit stukje gracht de fout in gaat. Wie niet, kun je beter vragen. Continu varen bootjes tegen de vaarrichting in. Dat er sinds april eenrichtingsverkeer geldt op het water tussen de Spiegelgracht en de Amstel, een afstand van iets minder dan een kilometer, is niet bekend, of de regel wordt simpelweg genegeerd.

Dagelijkse kost
Voor Rens Hollander, bewoner van een fraaie woonboot schuin tegenover het Amstelveld, zijn dergelijke taferelen dagelijkse kost. 'Ik ben blij met het eenrichtingsverkeer, maar als er nooit bekeuringen worden uitgedeeld aan mensen die de regels overtreden, verandert er natuurlijk nooit wat.'

Hoewel ook Hollander zegt zich te realiseren dat het invoeren van eenrichtingsverkeer op zo'n beperkt stukje gracht ook niet handig is. 'Mensen weten niet waar ze aan toe zijn. Hier mogen ze niet invaren, één gracht verder weer wel. En na 1 oktober geldt ook hier gewoon weer tweerichtingsverkeer.'

Daar komt nog bij dat eenrichtingsverkeer op een klein stukje gracht niet alleen leidt tot mensen die de regels breken, maar ook tot sluipverkeer.

Minder vaartuigen die allemaal minder hard gaan
Terwijl de proef die Waternet vorig jaar rond de zomermaanden hield zo succesvol bleek. De overlast voor omwonenden nam af met 72 procent, de gemiddelde snelheid van passerende vaartuigen daalde en het aantal vaartuigen daalde ook. En volgens het Bureau Luchtkwaliteit verminderde de uitstoot door passerende boten met maar liefst 63 procent.

Hoewel het belanghebbenden in onder meer het Comité Woonboten Prinsengracht (CWP) anders was voorgespiegeld, leidde de succesvolle proef niet tot het invoeren van eenrichtingsverkeer op alle grachten met woonboten in de binnenstad en gedurende het hele jaar. Waternet besloot dat dit alleen kon leiden tot eenrichtingsverkeer op het stuk Prinsengracht waar de proef was gehouden.

Opstoppingen
Een bewuste keuze, zegt een woordvoerder van Waternet. Volgens haar zijn bij de beslissing van een beperkt traject alle belangen meegwogen. 'Als we op alle grachten eenrichtingsverkeer zouden invoeren, zou dat leiden tot opstoppingen.'

Volgens Waternet wordt ook serieus opgetreden tegen mensen die de regels overtreden. 'Naast aanspreken en informeren hebben we tot eind juli 35 verbalen uitgeschreven.'

Het CWP heeft er weinig vertrouwen meer in. Zij stappen naar de rechter om de succesvolle proef een breed vervolg te geven. 'Eenrichtingsverkeer op alle grachten met woonboten is de oplossing.'