Binnenland Bewaar

Wie zit er achter de discosupermarkt, Tomatofest en de bubbelbadbioscoop?

Joep Verbunt
Joep Verbunt © Ivo van der Bent

Amsterdammer Joep Verbunt (29) bedacht de supermarktdisco, Tomatofest, de bubbelbadbioscoop, en is betrokken bij het nieuwe festival Beyond in Spaarnwoude. Hij stapt nu in de matrassen. 'Ik probeer mezelf steeds opnieuw uit te vinden.'

Wil je de matrassen testen? vraagt Joep Verbunt in de hal van het Art'otel op de Prins Hendrikkade. Hij wil graag zijn nieuwste kindje laten zien: een nieuw soort matras. Vijf verschillende prototypes liggen in de artgalerie in de kelder van het hotel, waar Verbunt vorige week een matrassenfeest gaf voor 130 vrienden. Er was drank en er waren dj's, maar ze moesten de matrassen ook serieus testen.

Als we Verbunt moeten geloven, zijn de matrassen gemaakt van de beste materialen. 'En veel goedkoper dan goede matrassen in een beddenwinkel. Deze beginnen rond de driehonderd euro.'
Maar is dit nou die jongen die een tomatengevecht op de Dam organiseerde en een bubbelbadbioscoop en -taxi realiseerde? En The Target ontwikkelde, een tv-format waarbij je via een app een klopjacht opent op een onbekend persoon? En verantwoordelijk is voor de publiciteit rond festival Beyond, volgende week voor het eerst in Spaarnwoude? Ja. Verbunt is creatief ondernemer. En niet zo'n beetje ook.

Vorige maand nog verbouwde hij met twee compagnons de Dirk van den Broek op het Marie Heinekenplein tot een discotheek, inclusief bowlingbaan, wervelwindcabine, dj's, discovloer en een drive-inbioscoop, waar je vanuit een winkelwagen film kon kijken. Het idee kwam van een twitteraar, die vond dat boodschappen doen leuker moest kunnen. Verbunt werkte het idee voor de eerste discosupermarkt ter wereld verder uit. Allerhande media legden het supermarktfeestje vast. Een Duitse zender werkt zelfs aan een korte documentaire erover.

Het enige wat jouw evenementen gemeen hebben, is dat ze allemaal de pers halen. Hoe krijg je dat voor elkaar?
'Het belangrijkste is dat het altijd iets is wat nog nooit eerder is gedaan. Ik vind het leuk om iets geks te verzinnen waarvan mensen zeggen dat het onmogelijk is. Als het dan lukt en iedereen praat erover, is dat heel tof.'

Houd je van die aandacht?
'Ik houd niet per se van aandacht voor mezelf. Dit is het eerste interview dat helemaal over mij gaat. Maar ik wil wel aandacht krijgen voor de dingen die ik bedenk.'

Er zijn meer creatieve ondernemers. Wat maakt jou anders?
'Ik ben een creatieve ondernemer die ook commercieel denkt. Vaak zie je dat creatievelingen in de creatieve hoek blijven hangen en het lastig vinden de commerciële slag te maken. Voor mijn evenementen probeer ik altijd sponsors te vinden die erbij passen, zoals een bubbelbadverhuurder bij de bubbelbadbioscoop. Als ik die dingen zou moeten betalen, zouden de kaartjes veel duurder zijn dan 35 euro.'

Waarom zou een bedrijf zo'n relatief klein evenement willen sponsoren?
'Omdat het altijd iets bijzonders is waar veel media-aandacht voor is. Bij de discosupermarkt was veel pers, dus dat heeft voor Dirk van den Broek goed uitgepakt. En de aanwezigen scandeerden aan het eind 'Dirk, bedankt!' en gaven de supermarktmanager high fives. Zo'n positieve ervaring met een merk creëer je nooit met een reclamespot op televisie. Natuurlijk was het voor de directie een risico om de supermarkt hiervoor open te stellen. We hebben moeten lullen als Brugman, maar uiteindelijk waren ze er heel blij mee.'

Voor het tomatengevecht kreeg jij een vergunning om op een zomerse zondagmiddag de Dam af te sluiten en vijftien euro entree te vragen. Heb je de gemeente toen ook high fives beloofd om dat voor elkaar te krijgen?
'Het was niet eens zo moeilijk. Met Tomatofest wilden we een vuist maken tegen de Russische boycot op Nederlandse groente en fruit en de overschotten die ontstonden. Daarom was het een demonstratie en voor zo'n vergunning hoef je alleen een A4'tje in te vullen. Om ervoor te zorgen dat het tomatengevecht zich niet zou uitbreiden naar de hele Dam, mochten we het terrein afsluiten.'

Waarom wilde je een vuist maken tegen de Russische boycot? Ben je zo politiek begaan?
'Ik hoorde dat er een tomatenoverschot was en toen ben ik met drie compagnons gaan denken wat je daarmee kunt. Een tomatengevecht! Ik vond het mooi dat we aandacht konden vragen voor een maatschappelijk probleem, maar wel op een leuke manier.'
'Met een demonstratie met protestborden en spandoeken krijg je nooit zoveel aandacht. Nu stonden er journalisten uit de hele wereld en waren er veel deelnemers die anders misschien niet zo snel stil zouden staan bij zo'n politiek issue.'

Heb je er geld aan verdiend?
'Nee. Een kistje tomaten kostte vijftien euro en dat geld ging rechtstreeks naar de telers. Ik verdien niet altijd aan evenementen; soms vind ik het alleen leuk om te doen. Als ik echt veel geld zou willen verdienen, zou ik alle evenementen maximaal kunnen uitbuiten door ze meerdere keren te organiseren. Maar dat wil ik niet. Vrienden vroegen waarom ik de bubbelbadbioscoop niet nog een keer doe. Er zijn nu drie andere partijen, dus er is zeker markt voor. Ik vind dat er iets vernieuwend aan moet zijn, anders is het niet spannend meer. Ik probeer mezelf steeds opnieuw uit te vinden.'

Wat vind je het leukste aan het organiseren van evenementen?
'Het mooie vind ik dat ik verschillende branches heb leren kennen: van supermarkten en bubbelbaden tot groente en fruit. Na mijn studie heb ik me ook een tijd op de telecombranche gestort. Ook daar zijn de marges enorm en worden bakken met geld uitgegeven aan marketingcampagnes, terwijl er juist wordt beknibbeld op een goede klantenservice.'
'Dat moest anders kunnen, vond ik. Daarom benaderde ik Youp van 't Hek, die in een column zijn frustraties had geuit over T-Mobile, om een telecomprovider te beginnen: Youp Telecom. Marketingcampagnes zouden niet nodig zijn als hij zijn naam eraan zou verbinden, dus dan konden we dat geld besteden aan een goede klantenservice en de prijs laag houden. Helaas zag Youp het niet zitten. Door deze ervaring weet ik wel alles van de telecombranche. Heel leerzaam.'

Ben jij zo'n type dat zeven dagen per week aan het werk is en onrustig wordt van een vrije dag?
'Ik doe alleen maar dingen die ik leuk vind, ik zie het niet als werk. Maar ik reis ook veel en dan heb ik er absoluut geen moeite mee dagen op het strand te luieren. Dat vind ik ook belangrijk en is goed voor je inspiratie.'

Zou je ooit voor een baas kunnen werken?
'Dat heb ik na mijn studie gedaan, maar ik werd er niet gelukkig van. Ik werkte bij een beursgenoteerd investeringsfonds. Erg formeel; ik ging in een pak naar mijn werk. Ik hielp start-upbedrijven door te groeien, dus ik was daar ook een soort ondernemer. Wat ik lastig vond, was dat ik vaak heel lang bezig was met projecten, waarmee dan uiteindelijk niets gebeurde. Dan kreeg ik bijvoorbeeld de opdracht incassomarkten in kaart te brengen. Daar dook ik maanden vol overgave in. Het eindrapport belandde onderaan een stapel. Frustrerend. Dit was voor mij het moment om voor mezelf te beginnen.'

En nu ga je een matras op de markt brengen.
'Iets totaal anders. De discosupermarkt was voorlopig even het laatste evenement. Het is een onzeker bestaan. Ik heb nu ook wel bewezen dat ik dit kan, nu wil ik kijken wat nog meer mogelijk is. Het lijkt me tof om iets vasts op te bouwen; een bedrijf waar mensen met plezier werken. Die kant van mezelf ga ik nu ontdekken. Misschien ben ik er wel heel slecht in, dat zal moeten blijken.'

.