Amsterdam Bewaar

Amsterdamse student bedenkt Airbnb voor fietsen

Alesi Enriquez (rechts) verhuurt haar fiets aan medestudent Lia Sinnige
Alesi Enriquez (rechts) verhuurt haar fiets aan medestudent Lia Sinnige © Mats van Soolingen

Wie in Amsterdam snel een fiets wil huren, kan sinds een maand gebruik maken van Cycleswap, een website die jouw stilstaande fiets een aardig zakcentje laat opleveren.

Op Facebook zag Joran Iedema (21) geregeld berichten langskomen van zijn internationale campusgenoten van University College op het Science Park. Vrienden die een weekje naar Amsterdam kwamen en op zoek waren naar een fiets om de stad te verkennen. Dat bracht hem op het idee voor Cycleswap. 'Een Airbnb voor fietsen.'

Beetje bijverdienen
Het aantal officiële fietsverhuurders in Oost, waar de campus zich bevindt, is op één hand te tellen. 'Terwijl hier genoeg vraag is.' Op de website van Cycleswap kun je precies zien wie er bij jou in de buurt een fiets aanbiedt. 'Dat is goedkoper dan een gele, oranje, groene of rode huurfiets. Waar je voor de gemiddelde huurfiets dertien euro per dag betaalt, is dat bij ons vier tot zes euro.'

De campusgenoten van Iedema hebben er in ieder geval wel oren naar. Hoewel de website pas een maand online is, staan er al vijftig fietsen op het platform. Sommigen bieden er meer dan één aan. 'Ik gebruik mijn drie fietsen toch weinig,' zegt de 25-jarige Amerikaanse studente Alesia Enriquez. Er is nog een reden waarom ze meedoet. 'Omdat ik geen werkvisum heb, is dit een makkelijke manier om wat bij te verdienen.' De zwarte Cortina, de zilveren Batavus en de paarse Vogue Cruiser staan met duidelijke prijzen en foto's op de website. 'De duurste is zes euro. Omdat er nu al best wat mensen zijn die hun fiets te huur zetten, wil je ook niet te hoog inzetten.'

Er is nog een groot voordeel volgens Iedema. 'Op zo'n kleurige huurfiets ben je heel herkenbaar als toerist. Je gaat niet op in het straatbeeld.' Terwijl dat is wat veel mensen willen, hoorden Joran en compagnon David Schogt (21) toen zij informeerden bij verschillende hostels in de stad. 'Door samen te werken bereiken we onze doelgroep makkelijker.'

Buurman's fiets
Samenwerking staat centraal binnen Cycleswap. Niet alleen tussen de huurder en verhuurder - alles binnen het bedrijf wordt eigenhandig opgelost door Iedema en Schogt, samen met vrienden David Knap (21) en Wouter Florijn (21). Ieder heeft z'n eigen expertise. De website, de logo's - alles maken ze zelf. Schogt: 'Een factuur sturen is makkelijk, alles zelf bedenken maakt het een stuk leerzamer.'

De 22-jarige Lauren Gluzman ziet de website nu al als een groot succes. 'Drie vrienden kwamen over uit Argentinië. Doordat we de fiets in de buurt konden oppikken, hoefden we niet helemaal naar een verhuurbedrijf met de bus.'

Iedema hoopt dat dit ook voor Amsterdammers op den duur een reden wordt mee te doen. 'Natuurlijk zijn OV-fietsen toegankelijk, maar waarom zou je eerst naar het station gaan als je buurman ook een fiets in de schuur heeft staan? Bovendien hebben we allerlei soorten fietsen te leen: van bakfiets tot racemodel.'

Risico nemen
Schogt begrijpt dat ze nogal wat van verhuurders vragen. 'Je fiets verhuren aan toeristen, die vaak niet eens weten hoe je een fiets op slot moet zetten: het is een risico.'

Toch heeft hij goede hoop. 'Bij Airbnb slapen mensen in andermans huis, bij Snappcar stap je bij een vreemde in de auto - allemaal dingen die een paar jaar geleden heel gek leken.'

Om het lot niet te veel te tarten, heeft Cycleswap de nodige maatregelen getroffen. De toeristen krijgen bij hun reservering een duidelijke uitleg met tips over het Amsterdamse fietsleven. 'Daarin leggen we uit hoe je een fiets goed op slot zet, maar ook waar je hem niet mag parkeren,' zeg Iedema. 'En als de verhuurder het wil, kan hij borg vragen. Dat geeft zekerheid.'

Mocht het toch een keer fout gaan, is de schade binnenkort gedekt door een verzekeringsmaatschappij. De gesprekken zijn volgens de initiatiefnemers in een vergevorderde fase 'Je ziet dat verzekeraars steeds meer in zee gaan met bedrijven uit de deeleconomie,' zegt Schogt. 'Vijf jaar geleden had iedere verzekeraar je uitgelachen, tegenwoordig zijn bedrijven uit deeleconomie een volwaardige partner.'