Amsterdam Bewaar

Zo slecht is de reorganisatie van Geesteswetenschappen misschien niet

Zo slecht is de reorganisatie van Geesteswetenschappen misschien niet
© ANP

Studenten en docenten protesteren tegen de reorganisatie van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA. Maar is het zo erg dat die wordt gereorganiseerd?

De faculteit moet nog altijd worden gereorganiseerd, maar het liberal arts-model is dus voorlopig van de baan, wat eigenlijk jammer is

Komende week wordt een week van protest op de Universiteit van Amsterdam. De studenten Engels, geschiedenis, filosofie en andere geesteswetenschappen hebben zich uitstekend georganiseerd. Er zijn projectgroepen en actiecommissies.

De studenten -en docenten - protesteren tegen het plan van hun faculteitsbestuur. Dat wil bezuinigen, tot wel tien miljoen euro, en wil de faculteit - veel kleine (dure) talenopleidingen, grotere cultuuropleidingen, geschiedenis en wijsbegeerte, met bijna 67 masters - hervormen tot een overzichtelijke, rond bachelor schools of een liberal arts-opleiding gegroepeerde faculteit.

Vooral dat liberal arts-model, vrije kunsten in gewoon Nederlands, stuitte op protest. Dat is een Amerikaans model, waarbij het om een brede opleiding gaat, die pas in latere jaren mogelijkheden biedt tot specialisatie (voor een major en een minor).

De voornaamste kritiek op het model was dat studenten zich nergens écht in verdiepen (en dus niet academisch leren denken) en dat zij te veel dingen moeten leren in een driejarige bachelor (in de VS duurt die vier jaar). Ook werd gezegd dat brede vakken zoals wetenschapsfilosofie, die verplicht zijn voor meer opleidingen, het slechtst worden gewaardeerd.

Het protest was zo hevig dat de decaan van de faculteit, Frank van Vree, donderdag toezegde dat het liberal arts-model voorlopig niet aan de orde is en dat met studenten zal worden nagedacht over alternatieven. Actiegroep Humanities Rally ziet het als de eerste overwinning.

De faculteit moet nog altijd worden gereorganiseerd, maar het liberal arts-model is dus voorlopig van de baan, wat eigenlijk jammer is.

Na hun eindexamen middelbare school weten scholieren vaak niet wat zij willen. Een brede opleiding kan dat probleem ondervangen. Ook zijn studenten die een brede, interdisciplinaire opleiding hebben gevolgd, volgens velen beter voorbereid op de arbeidsmarkt en heeft het liberal arts-model een systeem van kleine klassen en beter onderwijs.

Toch is er een cruciaal punt waar de protesteren studenten en docenten terecht op hameren: de nieuwe koers wordt alleen ingezet omdat er moet worden bezuinigd. Voor zo'n grote operatie zou je in eerste instantie méér geld moeten hebben, zeker niet minder.