Binnenland Bewaar

Voormalige containerterminal wordt overslagplek voor Brits huisvuil en windmolenfabriek

De ACT-terminal aan de Amerikahaven. Als Ceres werden er ooit honderduizenden containers overgeslagen, sinds 2010 ligt de terminal braak.
De ACT-terminal aan de Amerikahaven. Als Ceres werden er ooit honderduizenden containers overgeslagen, sinds 2010 ligt de terminal braak. © Herman Stil

De braakliggende containerterminal ACT (voorheen Ceres) aan de Amerikahaven wordt een overslagplek voor afval uit Groot-Brittannië en een bouwwerf voor windmolens.

Haven Amsterdam geeft daarmee definitief de droom voor een diepzee-containerterminal op.

Ten zuiden van de beroemde insteekhaven - waar als enige plek in de wereld containerschepen van twee zijden geladen en gelost konden worden - komt een afvaloverslag van het Amsterdamse havenbedrijf CWT Sitos.

Daar zal huisvuil uit Groot-Brittannië in containers met kustvaarders worden aangevoerd om over de weg te eindigen bij het Afval Energie Bedrijf (AEB) in de haven. CWT slaat het Engelse afval nu al over aan de Afrikahaven bij Ruigoord, maar wil uitbreiden. AEB heeft het buitenlands afval nodig, omdat er onvoldoende Nederlands huisvuil beschikbaar is om de elektrciteitscentrale op te stoken.

Per week zullen straks circa tachtig afvalcontainers worden gelost. Daarbij worden speciale luchtdichte containers gebruikt. Afgesproken is dat deze - met het oog op weekends en feestdagen - hoogstens drie dagen op het terrein opgeslagen mogen worden.

CWT Sitos heeeft vorig jaar het terrein al op proef gebruikt voor afvaloverslag. Dat leidde toen tot een actie van FNV Havens die eiste dat daarvoor oud ACT-medewerkers zouden worden gebruikt. Bovendien bleken de benodigde afvalvergunningen te ontbreken.

Windmolens
Op de noordelijke punt van het terrein wordt, vanwege de komst van meer windmolenparken op de Noordzee en in Nederland, door havenbedrijf MEO gewerkt aan een terrein waar onderdelen voor windturbines opgeslagen en geassembleerd kunnen worden.

MEO, dat al actief is in Velsen, wil vanuit de Amerikahaven in ieder geval het nog te bouwen windmolenpark bij Urk gaan bevoorraden. Ook zou het terrein ene rol moeten gaan spelen bij d  bouw van nieuwe windmolenparken in de Noordzee.

MEO, onderdeel van havenconcern TMA Group dat met dochter ACS ook actief is in de cacao-overslag in Amsterdam, sluit op termijn andere overslagactiviteiten niet uit.

De benodigde vergunningen voor zowel de afvaloverslag als de windmolenactiviteit zijn nog niet rond. Volgens een woordvoerder van Haven Amsterdam moet de aanvraag nog door de betrokken gemeenten en de provincie Noord-Holland worden beoordeeld.

'ACT moet aantonen dat de aanvraag voor het nieuwe gebruik van het terrein aan de voorwaarden voldoet.' Voorafgaande aan de vergunningaanvraag is er in Westzaan een bijeenkomst voor omwonenden.

Ceres
ACT (Amsterdam Container Terminals) staat sinds 2010 leeg, nadat de Rotterdamse eigenaar Hutchison de containerroutes uit Azië deels overhevelde naar Rotterdam.

Pogingen om er een overslagterminal voor de binnenvaart van te maken, liepen op niets uit. Twee jaar geleden werd het bedrijf, waar ooit bijna driehonderd mensen werkten, opgeheven.Sindsdien staat het leeg. Eind 2012 werden vier van de negen oranje havenkranen verkocht.

Hutchison huurt het terrein nog tot 2041, maar heeft met Havens Amnsterdam een betalingsregeling afgesproken. Alle andere investeringen die de gemeente ooit in Ceres heeft gedaan zijn, op vijf miljoen euro na, terugbetaald.

De afgelopen maanden is uitgebreid gesproken met bewonersgroepen over de nieuwe plannen. 'In het verleden hebben we veel last gehad van ACT en werd er slecht geluisterd,' zegt Frank Ebing van bewonersgroep Nauerna. 'Nu zijn we vanaf het begin betrokken geweest.'

Zo zijn aanvullende maatregelen toegezegd om uitlaatgasen te beperken, door nieuwe containerheftrucks te gebruiken. Ook zal de geluidsoverlast bij het verladen van containers worden beperkt.

Bang voor afvalstank - een heikel punt in het dorp - is er vooralsnog niet. 'We hebben al een bezoek gebracht aan de terminal en om die containers heengelopen. Mara we zullen het zeker in de gaten blijven houden.'
Hij is enigszins positief. 'Wat er straks gebeurt is bovendien veel minder groot dan wat er voorheen gebeurde. We hebben altijd geweten dat er iets nieuws zou gaan gebeuren, Zoals het er nu bij ligt, is het ook troosteloos.'