Binnenland Bewaar

Tram 2 bij de beste ritten ter wereld

De gemiddelde Amsterdammer zou tram 2 waarschijnlijk niet als geheimtip geven aan buitenlandse vrienden die de stad bezoeken, maar de lijn doet heel veel attracties aan.
De gemiddelde Amsterdammer zou tram 2 waarschijnlijk niet als geheimtip geven aan buitenlandse vrienden die de stad bezoeken, maar de lijn doet heel veel attracties aan. © Rink Hof

Maak een rit met lijn 2 en je maakt één van de tien beste tramritten van de wereld, stelt National Geographic. Het zal veel Amsterdammers verbazen. Maar wie kijkt met de ogen van een toerist, ziet ineens veel meer.

De beste tramritten

1. Queen Streetcar, Toronto (Canada)
2. George Benson Waterfront Streetcar, Seattle (VS)
3. St. Charles Streetcar Tour, New Orleans (VS)
4. Streetcar F, San Francisco (VS)
5. Trams van Hong Kong (China)
6. Tram 96, Melbourne (Australië)
7. Tram 2, Boedapest (Hongarije)
8. Tram 68, Berlijn (Duitsland)
9. Tram 2, Amsterdam
10. Tram 28, Lissabon (Portugal)

Bekijk de foto's van alle tramlijnen hier in onze fotoreeks.

Wie Amsterdam in vijf kwartier wil leren kennen, zou zich met een heli op het Museumplein kunnen laten afzetten, om dan door de directeur persoonlijk in het Rijksmuseum te worden rondgeleid. Maar voor wie geen Obama heet, is er in evenveel tijd een veel volledigere manier om Amsterdam in al zijn facetten in je op te nemen: een ritje met tram 2.

Met een beetje fantasie is de 110 jaar oude tramlijn een geduchte concurrent voor sightseeingbussen. Alles wat de stad te bieden heeft, wordt aangedaan: de tram kronkelt langs oud en nieuw, mooi en lelijk, rijk en, ehm, modaal. Van CS tot aan het Oudenaardeplantsoen in Nieuw-West en weer terug in vijf kwartier. Het zou zonde zijn, maar de efficiënte toerist kán de stad dan afvinken. Been there, done that.

Geheimtip
Het is waarschijnlijk die veelheid aan indrukken die het tijdschrift National Geographic ertoe heeft doen besluiten de route van tram 2 een plaatsje in de top tien van beste tramritten ter wereld toe te bedelen. 'Tram 2? Ónze tram 2?' zullen veel Amsterdammers waarschijnlijk reageren. Voor de gemiddelde inwoner is de tram er waarschijnlijk één als zovele: niks mis mee, maar ook niet bepaald de geheimtip die je geeft aan buitenlandse vrienden die Amsterdam voor het eerst bezoeken.

National Geographic prijst met name het grote aantal attracties dat zich langs de route aandient. En inderdaad: wie het hele traject aflegt, komt langs een enorme hoeveelheid toeristische bestemmingen. Het Paleis op de Dam, Spui en Bloemenmarkt, alle grachten die de gordel vormen en het Leidseplein. Waarna Vondelpark, de grote musea en het statige Zuid ook nog de moeite waard zijn.

Typisch Amsterdams
De keuze voor tram 2 is eigenlijk best een begrijpelijke, zegt tramhistoricus Karel Hoorn, nadat hij van de eerste verbazing bekomen is. 'Maar wel als je je top tien samenstelt met een Amerikaanse bril op. Je komt onderweg alles tegen wat met name Amerikanen zo typisch Amsterdams vinden. Ik denk dat ze vooral gecharmeerd zijn van het stuk in de smalle Leidsestraat, er valt continu van alles te zien.'

Trambestuurders reageren anders. Het is een beetje een lastige lijn, zegt er één. 'Niet dat je hier vaak met agressie te maken hebt, het is gewoon hard werken met al die toeristen die niet begrijpen hoe het hier werkt en bij welke deuren ze moeten instappen. En al die gezelschappen die stuk voor stuk een kaartje willen afrekenen. Het houdt nogal op allemaal.'

Géén toerist
Als de tram vervolgens hortend en stotend door de Leidsestraat rijdt, komt de bestuurder als vanzelf terecht bij dat andere lastige punt van juist lijn 2: continue drukte. 'Het is zeker tot aan het Stedelijk overal opletten geblazen: fietsers, toeristen, taxi's, iedereen wil net even voor je langs. Je kunt eigenlijk nergens eens lekker gas geven.'

Alleen dat laatste stuk dan, aan de andere kant van de ringweg. Over de Plesmanlaan trapt de bestuurder hem op zijn staart en ook op de Louwesweg houdt hij niet in. 'Kijk, brede wegen, rechttoe, rechtaan. Dít is lekker rijden.'

Het is waar, maar het is ook het stuk waar National Geographic waarschijnlijk niet de meeste waarde aan hechtte toen het deze tram opnam in de mondiale top tien. Wie achter zich kijkt zal dan ook niet verrast opkijken als hij géén toerist aantreft: twee dames van middelbare leeftijd, linnen boodschappentassen vol met levensmiddelen.