Amsterdam Bewaar

'Werkloze piloten gegijzeld door torenhoge schulden'

'Werkloze piloten gegijzeld door torenhoge schulden'
© ANP

Een groep afgestudeerde, werkloze piloten heeft ABN Amro voor de rechter gedaagd. Woensdag is de eerste zitting. De piloten, die zijn verenigd in Actiegroep Vliegschulden Leed, houden de bank verantwoordelijk voor de grote schuld die ze nu hebben.

 
Soms betalen ze 40.000 euro en krijgen ze niet eens een contract
Nienke Groenendijk

De actiegroep, die bestaat uit zo'n zestig piloten, pleit voor een betere regeling met de bank, die al jaren leningen verstrekt aan aspirant-piloten.

Niet alleen is de rente die de piloten maandelijks betalen in hun ogen veel te hoog, de leerlingen zijn volgens eigen zeggen ook verkeerd geïnformeerd door de bank voordat ze aan hun leertraject begonnen. Ze spreken zelf van overkreditering. 

Advocaat Frank Olberts, die de groep piloten vertegenwoordigt, wil beginnen met een getuigenverhoor onder ede, waarvoor diverse medewerkers van ABN Amro zijn opgeroepen. De bank heeft hiertegen bezwaar gemaakt en krijgt in de zitting komende woensdag de mogelijkheid om het bezwaar te onderbouwen. 

Bij de zitting zullen tientallen piloten en hun ouders aanwezig zijn. Dit hebben ze via het Facebookevenement aangegeven. 'Het is goed om te laten zien dat we met veel zijn,' aldus Nienke Groenendijk, schrijfster van het boek 'De Vervlogen Droom' en initiatiefneemster van het online platform voor werkloze piloten. 'De piloten worden gegijzeld door hun eigen schuld, hier moet iets aan veranderen.' 

Schuld van anderhalve ton
Leerlingen betalen een hoge geldsom om deel te mogen nemen aan een opleiding tot piloot. De leningen variëren van 100.000 euro tot 200.000 euro. Om deze lening bij ABN Amro te kunnen financieren, betalen ze een rente van 5,75 procent. Dit is de goedkoopste optie en komt neer, bij een gemiddelde schuld van 150.000 euro, op een maandelijkse last van 767 euro. 

Buiten deze maandelijkse lasten zijn piloten ook verplicht om andere kosten te betalen. Deze verschillen per piloot, maar lopen al snel op tot duizenden euro's per jaar. Voorbeelden van jaarlijkse kosten van een werkloze piloot zijn de medische keuring, simulatorsessies om de vliegvaardigheden op peil te houden en diverse verzekeringen die zijn afgesloten om de schuld terug te betalen bij incapabiliteit door medische redenen. 

Geen werk
Wat de situatie van de piloten nijpend maakt, is dat er nauwelijks werk is. Veel banen worden aangeboden aan de andere kant van de wereld en daar moeten piloten zich 'inkopen'. Ze betalen tussen de 20.000 en 40.000 euro voor een typerating, een soort rijbewijs voor een type vliegtuig, en krijgen dan een aantal vlieguren ervoor terug. 'Dat komt erop neer dat je soms gewoon 40.000 euro betaald om vijfhonderd uur te kunnen vliegen op een bepaald vliegtuig, daarna krijg je niet eens een contract.'