Amsterdam Bewaar

Amsterdam geeft kratfietsen alle ruimte

Amsterdam geeft kratfietsen alle ruimte
© Het Parool/Andre Thijssen

De gemeente geeft fietsen met kratten voorop ruim baan. Bij nieuwe fietsenstallingen wordt een deel van de rekken geschikt gemaakt voor dergelijke brede fietsen.

De schaarse ruimte in dure fietsenstallingen wordt op die manier minder goed benut, want bredere fietsenrekken betekent een lagere parkeercapaciteit. Volgens een woordvoerder van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) is het woekeren met ruimte. 'Maar wij moeten wel inspelen op de ontwikkeling dat steeds meer fietsen een krat hebben.'

'Hummerfietsen'
Er wordt veel geklaagd over deze 'Hummerfietsen', omdat ze in veel fietsenrekken zo veel plek in beslag nemen dat de vrije plek ernaast vaak niet meer te gebruiken is.

Bij de nieuw te bouwen stalling onder het Leidseplein is de ruimte voor kratfietsen nog beperkt tot veertig vierkante meter op een totaal van tweeduizend, maar in de toekomstige stalling onder het Mahlerplein is twintig procent gereserveerd. Eenzelfde percentage geldt voor de stalling bij Station Zuid, even verderop.

Catalogus
Ook is DIVV in onderhandeling met fabrikanten van fietsenrekken om bredere plekken te maken. Dergelijke rekken zijn niet zomaar te bestellen via een catalogus. 'De gangbare maat is veertig centimeter per fiets. Wij willen nu rekken waarin elke fiets vijftig centimeter ruimte heeft.'

Het aantal fietsen met kratten voorop neemt de laatste jaren zichtbaar toe in Amsterdam. Volgens Thed van den Berg van De Fietsfabriek vliegen de kratfietsen de winkel uit. 'Ze zijn vooral erg praktisch voor wie gemakkelijk spullen wil vervoeren, bijvoorbeeld boodschappen of een laptoptas. De meeste mensen die zo'n fiets kopen, zijn geen types die op zomaar iets willen rijden. Hij heeft een erg hip imago.'