Amsterdam Bewaar

De eerste rit in de nieuwe metro

Nieuwe metro Amsterdamse GVB neemt eerste van 28 hypermoderne treinstellen in gebruik
Nieuwe metro Amsterdamse GVB neemt eerste van 28 hypermoderne treinstellen in gebruik © Elmer van der Marel

De nieuwe metrotrein Metropolis rijdt sinds vandaag in Amsterdam. Hij is ruim en rijdt soepel.

Onwaarschijnlijk lang. Dat is het eerste wat opvalt als de Metropolis komt voorrijden op station Sloterdijk. Lang en haast geluidloos schuift de nieuwe metro langs het perron. Het is de eerste officiële rit en de eerste officiële passagiers zijn officieel enthousiast. 'Net een trein' en: 'Hij lijkt wel groter.'

Vlak voor de modernste metro van Europa aankomt op Sloterdijk, passeert twintig meter verderop een Fyra, de dramatrein van de NS. Ze willen er niets over zeggen, de beleidsbepalers van het GVB. Maar wat zijn ze blij dat de invoering van de nieuwe metro een paar slagen soepeler lijkt te verlopen dan die van de trein die steeds maar stilstond en nu geparkeerd staat. Projectleider René van Marrewijk is niet bang voor zulke problemen: 'Onze trein maakt gebruik van bewezen techniek.'

Heel even leek het nog fout te gaan, afgelopen maand. De luxe broodjes op het GVB-hoofdkantoor op de Arlandaweg waren al gesmeerd toen de lancering op het allerlaatste moment werd uitgesteld. Tests hadden aangetoond dat er tóch technische problemen waren. De verouderde systemen in de metrobuizen werkten niet lekker samen met de moderne systemen aan boord van de Metropolis. Hierdoor kon de bestuurder niet vertrouwen op de beelden in zijn cabine van in- en uitstappende reizigers.

Inmiddels is het probleem opgelost, zegt directeur Bart Schmeink. Hij is in zijn nopjes dat de Metropolis nu dan eindelijk zijn eerste rit maakt. In totaal zullen er 28 gaan rijden: de komende twee jaar zal elke maand een nieuwe metro op het metronetwerk worden geïntroduceerd. 'De capaciteit neemt dus toe en dat is hard nodig, want we lopen tegen de grenzen aan. Terwijl we meer reizigers willen, wel een miljoen.'

Lees verder op pagina 3 van Het Parool.