Binnenland Bewaar

SP: 1000 klachten over Ymere, huizen vol 'schimmel en lekkages'

Foto ter illustratie
Foto ter illustratie © ANP

Uit een onderzoek van de SP is gebleken dat Ymere-huurders zeer ontevreden zijn. Met 1000 klachten en een gemiddeld eindcijfer van 3,8 voor onderhoud vindt SP-fractievoorzitter Laurens Ivens dat Ymere iets moet veranderen aan zijn werkwijze. Reparatieverzoeken van huurders moeten beter worden afgehandeld en onderhoudsachterstanden moeten worden voorkomen.

'Van huurders verwacht Ymere dat zij elke maand op tijd hun huur betalen. Op hun beurt mogen huurders van de woningcorporatie verwachten dat klachten consequent verholpen worden en het onderhoud op peil is,' aldus Ivens.

In november 2012 opende de SP een meldpunt over Ymere nadat er vele klachten waren binnengekomen. Er kwamen meer dan 1000 klachten bij het meldpunt binnen en 350 huurders hebben hun ervaringen gedeeld. De meeste klachten gingen over de afhandeling van reparatieverzoeken. 'Ymere handelt daarin traag of doet zelfs helemaal niets. Daarnaast kregen we veel klachten over de kwaliteit van de reparaties. Veel mensen vonden de gekozen oplossingen goedkoop en niet duurzaam,' zegt Ivens.

Het onderhoud krijgt een gemiddeld cijfer van een 3,8 van de huurders. 'Dit is een hele dikke onvoldoende. Veel mensen klagen over schimmel en lekkage in hun woning. De kwaliteit van de woningen van de grootste woningcorporatie van de stad blijkt dus onder de maat. Dit is onacceptabel en wij vinden dat Ymere hard aan de slag moet om dit cijfer te verbeteren.'  

De SP heeft een onderzoeksrapport opgesteld met de cijfers en een aantal aanbevelingen. Het rapport is aan Ymere aangeboden zodat ze aan de slag kunnen met het verbeteren van hun service.

Ymere reageert verontwaardigd op het onderzoek van SP. 'Het lastige van het rapport van de SP is dat zij niet concreet kunnen maken welke 350 mensen een klacht hebben ingediend, om welke klachten het precies gaat en of die klachten al bij Ymere zijn gemeld,' aldus Ymere. 'Wij geven jaarlijks 80 miljoen euro uit aan onderhoud. Dat neemt niet weg dat elke klacht er natuurlijk een teveel is. Maar met 80.000 woningen ontkomen we er niet aan dat klanten soms niet tevreden zijn.'

Overigens opvallend: Ymere laat ieder jaar de klanttevredenheid over reparaties onderzoeken en in 2012 scoorden zij een gemiddeld eindcijfer van een 7,8.