Binnenland Bewaar

Nieuwe metro Amsterdam: Frans tintje en vol snufjes

Nieuwe metro Amsterdam: Frans tintje en vol snufjes
© ANP

Je kunt jezelf horen ademen, zo weinig lawaai maakt de M5. Vanmorgen maakte de nieuwe metro een testrit door de stad.

Rijden we al? Ja, de metro is in beweging. Zonder dat je iets voelt, trekt de M5 op. Eerst nog zachtjes, vanaf de werkplaats van het GVB in Diemen, maar gaandeweg wordt de snelheid opgevoerd tot iets boven de zestig kilometer per uur. Eind dit jaar, als de nieuwe M5 zal worden gebruikt voor de Amsterdamse reizigers, zal de snelheid zeventig per uur zijn.

'We kunnen wel harder, maar dat heeft op een traject als in Amsterdam geen zin. Dan ben je alleen maar aan het optrekken en remmen,' zegt Vincent Pfeil, namens het GVB implementatiemanager voor de nieuwe metro.

37 nachtelijke testritten
Vanmorgen was de eerste rit van de M5. Hoewel, sinds mei heeft GVB al getest met de nieuwe metro. 'We hebben 37 nachtelijke testritten gemaakt. Dat verliep zoals we hadden gehoopt, alles functioneert prima,' zegt Pfeil.

De meeste Amsterdammers kijken verbaasd op als de M5 langskomt. Instappen mogen ze nog niet. De M5 rijdt dus verrassend rustig, zegt ook bestuurder Sander Roozen, die deze ochtend achter het stuur zit. "En zachtjes hè. Ik kan mezelf gewoon horen ademen."

De M5 is gebouwd bij metrobouwer Alstom, even buiten het Noord-Franse stadje Valenciennes. De bouwer zelf noemde de metro 'de grote vriendelijke reus'. De metro heeft vier dubbele deuren per wagon en grote ramen. Volgens de bouwer is erop ingespeeld dat Nederlanders de grootste mensen ter wereld zijn en kunnen ze zo goed in- en uitstappen.

Maximaal 960 passagiers
In de M5 is plaats voor maximaal 960 passagiers. Dat is anderhalf maal zoveel als er nu in de huidige Zilvermeeuw passen. Dat ligt aan de ene kant aan de lengte - de M5 is 116 meter lang - maar het komt ook doordat er meer staanplaatsen zijn.

In de nieuwe metro zijn de 174 stoelen in de lengte geplaatst. Het idee daarachter is dat reizigers zich veiliger voelen wanneer ze met hun gezicht naar de medepassagiers zitten.

De nieuwe metro is ook van moderne snufjes voorzien. Er is airco aanwezig en reizigers kunnen op beeldschermen en kaarten met knipperende lampjes precies zien in welke metro ze zitten, waar ze zijn en hoe ze moeten overstappen. Ook geven lichten aan welke kant het perron van het eerstvolgende station is, zodat passagiers precies weten waar ze kunnen uitstappen.

500 miljoen euro
Met de aanschaf van de nieuwe metro's is een bedrag van ruim 500 miljoen euro gemoeid. Voor dat bedrag worden de 23 metro's geleverd, maar wordt ook een nieuw werkspoor aangelegd voor reparaties en onderhoud (59 miljoen). De metro's rijden eerst op het bestaande metronet, maar het ligt voor de hand dat ze ook op de Noord/Zuidlijn worden ingezet, zodra die in 2017 klaar is.

Sinds de zomer van dit jaar is door bouwer Alstom maandelijks één metro afgeleverd in Amsterdam. Ze worden geleidelijk in gebruik genomen. Volgens de planning zijn eind 2014 alle 23 bestelde metro's geleverd en kunnen ze het werk volledig overnemen van de verouderde en gammele Zilvermeeuwen.

Lees meer in Het Parool.