Amsterdam Bewaar

Zuidas snijdt Amstelveen af

Sneltramlijn 51 Amstelveen in 1990 tijdens de demonstratierit voor de pers staat stil bij het World Trade Center. © ANP
Sneltramlijn 51 Amstelveen in 1990 tijdens de demonstratierit voor de pers staat stil bij het World Trade Center. © ANP © UNKNOWN

Amstelveen wordt slechter bereikbaar met het openbaar vervoer door het akkoord tussen het rijk, de provincie Noord-Holland en Amsterdam over de Zuidas dat vandaag is gepresenteerd.

De tunnel die er komt voor de A10 betekent het einde van lijn 51, de sneltram die - deels als metro - van Amstelveen naar Amsterdam CS rijdt. Het is ook de definitieve doodsteek voor de lang gekoesterde ambitie de Noord/Zuidlijn op termijn te verlengen naar Amstelveen.

Vanmiddag hebben de betrokken bestuurders de afspraken toegelicht op een persconferentie op de Zuidas. Over een lengte van circa één kilometer komt de ringweg A10 ondergronds te liggen. Boven op de twee tunnels mogen geen gebouwen komen, wat oorspronkelijk wel de bedoeling was. Wel komt er ruimte voor enkele duizenden woningen langs de tunnels. Nu mogen die daar niet komen vanwege de stank en het lawaai van de auto's. Ook is op de tunnel ruimte voor een busstation.

Einde Amstelveenboog
De kosten zijn 1,4 miljard euro. Het rijk betaalt het grootste deel: 979 miljoen. Amsterdam draagt 201 miljoen bij, de Stads­regio 130 miljoen en de provincie Noord-Holland 75 miljoen. De bouw moet over drie jaar beginnen.

Onderdeel van de afspraken is het 'omklappen' van de metroperrons op station Zuid van de oostzijde naar de westzijde, een operatie die 40 miljoen euro kost. Dit betekent het einde van de Amstelveenboog, de bocht die het spoor van de sneltram maakt om van en naar Amstelveen te rijden. Daarmee houdt lijn 51, die 60.000 passagiers per dag vervoert, op te bestaan.

Het toch al omstreden belang van de Noord/Zuidlijn, die vanaf 2017 moet rijden, wordt kleiner nu doortrekken naar Amstelveen geen optie meer is. Ingewijden betwijfelen de noodzaak van het 'omklappen' en vermoeden dat vastgoedbelangen een rol spelen. Twee GVB-functionarissen zinspelen daar ook op in een artikel in vakblad OV Magazine.


Vandaag in Het Parool:  'Vastgoed wilde af van metroboog'