Amsterdam Bewaar

Metro voor niets vijf weken dicht

De brandveiligheid van de tunnels moest worden verbeterd, maar de gemeente en de aannemer hebben verschil van mening over de planning en de aard van het werk. Foto ANP
De brandveiligheid van de tunnels moest worden verbeterd, maar de gemeente en de aannemer hebben verschil van mening over de planning en de aard van het werk. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - De metrotunnel tussen Amsterdam CS en het Amstelstation is deze zomer voor niets bijna vijf weken gesloten.

De brandveiligheid van de tunnels moest worden verbeterd, maar de gemeente en de aannemer hebben verschil van mening over de planning en de aard van het werk.

Woensdag meldde wethouder Eric Wiebes dat de aannemer zich op het laatste moment had teruggetrokken, omdat de beoogde verbetering van de brandveiligheid in de tunnel niet op tijd kon worden afgerond. Dat zou komen door gebrekkige afstemming.

Volgens Wiebes was voor de aannemer niet duidelijk hoe de gemeente de werkzaamheden uitgevoerd wilde hebben. De gemeente op haar beurt vond het ingediende plan van aanpak van onvoldoende kwaliteit en voorzag vertragingen.

Het is nu te laat om de zomersluiting van de tunnel terug te draaien. Het GVB heeft metrobestuurders met vakantie gestuurd en buschauffeurs ingehuurd voor pendelbussen tussen CS en het Amstelstation. Ook zijn reizigers uitgebreid voorgelicht dat de metrolijnen 51, 53 en 54 van 10 juli tot 15 augustus niet tussen CS en het Amstelstation zullen rijden.

Het fiasco is het zoveelste van de gemeentelijke Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV). Op dit moment worstelt de dienst ook met de renovatie van de Hogesluis en de Utrechtsestraat, waar ook van een hooglopend conflict met de aannemer sprake is.

Vanwege alle problemen heeft Wiebes een extern onderzoek gelast naar 'de professionaliteit' van de gemeente bij renovaties en herinrichtingsprojecten. De gemeente is in gesprek met de aannemer over de vraag wie aansprakelijk is voor de onnodige tunnelsluiting. Om de komende weken nog enigszins nuttig te besteden zullen andere werkzaamheden worden uitgevoerd, zoals het vervangen van roltrappen in metrostations en het aanbrengen van een reeds geplande noodwaterkering voor de Noord/Zuidlijn.

Reizigersvereniging Rover noemt de gang van zaken belachelijk en doodzonde. De PvdA zegt dat de kwestie de noodzaak onderschrijft van een onderzoek naar de DIVV. (HET PAROOL)