Binnenland Bewaar

Bavariajurkje komt in museum

De 'bavariababes' in Zuid-Afrika. Foto ANP
De 'bavariababes' in Zuid-Afrika. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Het commerciële Bavariajurkje blijkt museale waarde te hebben. Het Amsterdams Historisch Museum (AHM) heeft een DutchDress in de collectie opgenomen.

Niet de vuvuzela maar de DutchDress is volgens Hester Gersonius van AHM 'de hit van het WK 2010'. Het oranje jurkje staat voor 'originaliteit, brutaliteit, ondernemerschap creativiteit en humor, kortom eigenschappen die zowel bij Amsterdam als bij ons museum horen'.

De vuvuzela is volgens Gersonius meer iets voor de collectie van een Afrikaans museum.

Het jurkje werd bedacht door twee Amsterdamse vrouwen, Hannah de Groot en Marloes Nabben, en ontworpen door het Amsterdamse modebedrijf Supertrash.

Het niemendalletje, gratis weggegeven bij aankoop van blikjes bier, werd wereldberoemd tijdens de WK-wedstrijd Nederland-Denemarken. Een groep dansende 'Bavariababes' - ingehuurde, vooral blonde, vrouwen - werd van de tribune van het Soccer City Stadium in Johannesburg gehaald vanwege ongeoorloofde reclame-uitingen. WK-sponsor Budweiser wilde geen concurrent in het stadion zien.

Twee babes werden opgepakt, zaten even in een cel en moesten zelfs voor de Zuid-Afrikaanse rechter verschijnen. De aanklacht werd ingetrokken nadat Bavaria met voetbalbond Fifa aan tafel was gaan zitten en had beloofd geen babes de tribune meer op te sturen.

Het museum heeft al een DutchDress van Bavaria gekregen, maar probeert daarnaast één van de jurkjes die in een Zuid-Afrikaanse cel belandden, in zijn bezit te krijgen. ''En anders heb ik mijn eigen jurkje nog achter de hand,'' zegt Gersonius, die elke wedstrijd van Oranje haar eigen exemplaar aantrok.

De jurk wordt niet permanent geëxposeerd, maar zal wellicht opduiken in een tentoonstelling als over twee jaar het Europees Kampioenschap wordt gespeeld.

Bavaria is geen sponsor. ''In het museum wordt Heineken geschonken.'' (ROB ROMBOUTS)