Binnenland Bewaar

GVB doet het voor minder

GVB gaat vanaf 2012 vaker, beter op tijd en tot later in de avond doorrijden voor veel minder geld. Foto ANP
GVB gaat vanaf 2012 vaker, beter op tijd en tot later in de avond doorrijden voor veel minder geld. Foto ANP © UNKNOWN


AMSTERDAM - GVB gaat vanaf 2012 vaker, beter op tijd en tot later in de avond doorrijden voor veel minder geld. Het bedrijf gaat akkoord met de strengere eisen die de stadsregio stelt, als het tot 2018 het openbaar vervoer in Amsterdam wil blijven verzorgen.

GVB moet formeel nog wel instemmen met de eisen die in het bestek staan, maar volgens GVB-bestuurder Adrie Bolier 'komt dat wel goed.' GVB zal dat woensdag officieel meedelen aan de stadsregio, het bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer.

De stadsregio had al besloten het openbaar vervoer opnieuw onderhands te willen gunnen aan GVB, maar dat de eisen wel verscherpt zouden worden. In die strengere eisen, die de stadsregio half februari overhandigde, staat dat GVB vanaf 2012 het huidige pakket moet aanbieden voor 116,6 miljoen euro per jaar, 28 miljoen minder dan de 145 miljoen euro die GVB nu jaarlijks ontvangt. Voor nog eens 7 miljoen euro moet een extra tramlijn gaan rijden op het drukke traject tussen het Centraal Station en Artis, moet GVB 's avonds gemiddeld een halfuur langer doorrijden en wordt het aantal nachtbussen en de rijfrequentie fors uitgebreid.

De 21 miljoen euro die de stadsregio dan nog jaarlijks bespaart, wordt onder meer geïnvesteerd in de Noord/Zuidlijn en de nieuwe metrostellen voor de Oostlijn.

Als GVB nee had gezegd, was de concessie alsnog aanbesteed. Vervoersbedrijf Connexxion liet gisteren in Het Parool weten mee te willen dingen naar de opdracht. Connexxionbestuurder Bruno Bruins zei de opdracht beter én zeker vijf procent goedkoper te kunnen uitvoeren dan GVB. Al met al zou de stadsregio door een contract
met zijn bedrijf jaarlijks 15 miljoen euro zou kunnen besparen, zei Bruins.

Die opmerking is bij GVB niet goed gevallen. ''Als ze alles goed hadden nagerekend, zouden ze hebben gezien dat wij vanaf 2012 het vervoer aanbieden voor 28 miljoen minder dan nu. Dan zijn we nog eens 13 miljoen goedkoper dan Connexxion.'' (JASPER KARMAN)