Amsterdam Bewaar

Nieuwe metrostellen Amsterdam één geheel

Een Metro van het Amsterdamse GVB, rijdt station Sloterdijk binnen. Foto ANP
Een Metro van het Amsterdamse GVB, rijdt station Sloterdijk binnen. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - In de nieuwe metrostellen van Amsterdam kunnen passagiers straks helemaal van voor naar achter lopen. Ieder stel bestaat uit één ruimte van 116 meter lengte (zes wagons). De nieuwe, stille metro lijkt van binnen ook meer op de broers en zusters in grote buitenlandse steden, met name vanwege de in de lengte geplaatste banken. De bestuurder blijft vooralsnog.

''Het allermooiste is natuurlijk als de metro onbemand gaat rijden, en passagiers ook door de voor- en achterruiten zicht krijgen", aldus Léon Linders van producent Alstom. Hij sprak donderdag bij de ondertekening van de order voor 23 nieuwe metrotreinen voor de Oostlijn en de Noord/Zuidlijn, in het Amrath Hotel.

''De beslissing is aan Amsterdam. Maar wij leveren de metrostellen standaard met alle instrumenten en bekabeling voor onbemand rijden, zodat ze niet hoeven te worden omgebouwd. Onbemand rijden is een bewezen techniek. Drie van de vier treinen die we wereldwijd verkopen, gaan onbemand rijden", aldus Linders.

Wethouder Hans Gerson (PvdA, Verkeer) had bij de ondertekening van het contract voor de treinstellen zelf de discussie over onbemand rijden geopend. Hij nam flink afstand van het plan. ''Er zijn ook nog grote dromers die denken aan een automatisch systeem. Ik denk wel eens: waarom zou je dat in de huidige tijden van werkloosheid nou doen? Maar ik zie graag dat mensen mij proberen te overtuigen."
De stadsregio betaalt 575 miljoen euro voor de introductie van het nieuwe metrotype, inclusief 200 miljoen voor treinstellen. Voor onbemand rijden zou daar 200 miljoen bijkomen. Dat geld moet worden terugverdiend met efficiency; het nieuwe systeem belooft minder personeel en stipter vervoer. Een besluit daarover valt rond september.

De treinen van Alstom werden gekozen uit die van zes producenten. Het door Alstom overgenomen Duitse Linke Hofmann Busch (LHB), heeft ook de dertig jaar oude huidige Zilvermeeuw heeft gemaakt. In het nieuwe rijtuig zijn trekken van de Zilvermeeuw zichtbaar, bijvoorbeeld de asymmetrisch geplaatste voorruit. Voor de 'lange' Nederlandse passagiers werden de wagons verhoogd tot 2,30 meter stahoogte, in plaats van de gebruikelijke 2,09 meter. De deuren zijn 2,08 meter hoog, waar de standaard rond de 1,95 meter ligt. (HET PAROOL)