Amsterdam Bewaar

'Meer onderzoek NZ-lijn nodig'

''Nergens ter wereld bestaan bouwprojecten waar op voorhand verzakkingen van deze grootte  acceptabel bevonden worden", aldus De Waal. Foto ANP
''Nergens ter wereld bestaan bouwprojecten waar op voorhand verzakkingen van deze grootte acceptabel bevonden worden", aldus De Waal. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Er is nieuw onderzoek nodig naar mogelijke verzakkingen van panden langs de route van de Noord/Zuidlijn in de binnenstad. Dit zegt funderingsdeskundige Victor de Waal, één van de twee externe experts die donderdagavond spreekt op de openbare hoorzitting die Amsterdamse gemeenteraad organiseert.

De Waal voorspelde in 1996 hoe lekkages in diepwanden tot verzakkingen kunnen leiden, zoals in 2008 bij de Vijzelgracht. Hij zegt nu dat de gemeente verzakkingen van 25 millimeter acceptabel acht. ''Nergens ter wereld bestaan bouwprojecten waar op voorhand verzakkingen van deze grootte  acceptabel bevonden worden.'' Een verzakking van 25 millimeter kan volgens De Waal leiden tot knappende ruiten en scheuren in muren.

Er is volgens De Waal steekproefsgewijs onderzoek gedaan naar de funderingen langs de route. ''Van elk pand zijn één of twee palen gecontroleerd. Dat zegt onvoldoende over de hele fundering. Hier moet een second opinion komen.''

Uitgangspunt bij de hoorzitting is dat het boren zelf niet ter discussie staat. De vraag is of alle sprekers daar van doordrongen zijn. Ingewijden rond de Stopera vrezen dat aanwezigen gaan pleiten voor het staken van de aanleg.

Het is nog niet duidelijk hoeveel Amsterdammers vanavond present zullen zijn. Een rondgang langs bewonersverenigingen duidt niet op enorme animo. Ze zullen naar verluidt niet met veel aanhang komen. Volgens de ondernemersvereniging en de bewonersvereniging Vijzelgracht leeft het onderwerp nog niet, omdat de boor daar pas over anderhalf jaar passeert.

De bijeenkomst begint met een uitleg van het gemeentelijke projectbureau over het boren. Daarna volgen de twee uitgenodigde deskundigen: De Waal en Jan Jonker, tunnelexpert van Holland Railconsult en ProRail. De Waal zal betogen dat  ook zonder calamiteiten het normale boorproces tot kleine verzakkingen leidt. ''Een mol graaft een tunnel in je tuin door grond weg te halen. Dat gebeurt ook met de boor. Al zetten tunnelbouwers er een tunnelbuis voor terug; je haalt altijd meer grond weg dan je aan buis terugbouwt. Het resultaat is dat grond en funderingspalen verzakken.'' (TON DAMEN en BAS SOETENHORST)