Binnenland Bewaar

Ruzie om omvang nieuwe zeesluis

Rijkswaterstaat wil een nieuwe sluis van vijfhonderd meter lang, achttien meter diep en 65 meter breed. Amsterdam wil dat de sluis ten minste zeventig meter breed wordt, omdat anders de allergrootste containerschepen niet veilig geschut kunnen worden. Foto GPD
Rijkswaterstaat wil een nieuwe sluis van vijfhonderd meter lang, achttien meter diep en 65 meter breed. Amsterdam wil dat de sluis ten minste zeventig meter breed wordt, omdat anders de allergrootste containerschepen niet veilig geschut kunnen worden. Foto GPD © UNKNOWN

AMSTERDAM - Amsterdam en Rijkswaterstaat ruziën over de omvang van de nieuwe sluis bij IJmuiden. Amsterdam wil de nieuwe sluis breder maken dan Rijkswaterstaat wil. De stad moet bovendien flink meer geld opzijzetten voor de bouw.

Na een jarenlange lobby door Amsterdam ging het kabinet eind vorig jaar akkoord met de aanleg van eennieuwe zeesluis in IJmuiden. Die moet de haven bereikbaar maken voor de allergrootste schepen.

Rijkswaterstaat, eigenaar en beheerder van het sluiscomplex, wil een nieuwe sluis van vijfhonderd meter lang, achttien meter diep en 65 meter breed. Amsterdam wil dat de sluis ten minste zeventig meter breed wordt, omdat anders de allergrootste containerschepen niet veilig geschut kunnen worden.  

Een bredere sluis kost dertig miljoen euro meer. Het Amsterdamse havenbedrijf wil dat compenseren door de sluis minder diep te maken: zeventien meter. Dat scheelt 25 miljoen. Daardoor wordt Amsterdam minder toegankelijk bij laag water.

Ook over de plek van de sluis is nog geen overeenstemming. Een traditioneel ontwerp neemt zo veel ruimte in, dat de kleinere sluizen in IJmuiden - voor plezier- en kustvaart - in de knel komen. Wordt  daarmee rekening gehouden, dan moet de nieuwe sluis over veel duurdere deuren beschikken, van een ontwerp dat in deze omvang nog nergens ter wereld is toegepast en een extra risico vormt.

Ook zonder aanpassingen dreigt de sluis duurder uit te vallen: er wordt nu achthonderd miljoen gereserveerd, in plaats van de eerder geplande 690 miljoen euro, al staat niet vast of die overschrijding werkelijk zo hoog zal zijn. In plaats van de 95 miljoen euro die het college in 2007 heeft toegezegd, wil Amsterdam nu 122,5 miljoen euro apart zetten voor de sluis. Het rijk moet 84 miljoen euro meer reserveren: 625,5 miljoen. De provinciale bijdrage blijft 55 miljoen euro. Ook wordt nog geprobeerd een Europese subsidie van tachtig miljoen los te peuteren. (HERMAN STIL)