Binnenland Bewaar

Beerputfilm op YouTube helemaal geregisseerd

Beerputfilm op YouTube helemaal geregisseerd
© UNKNOWN

AMSTERDAM - Mag je liegen als adverteerder? Het veelbekeken  amateurfilmpje 'Beerput Amsterdam', waarin een Amerikaanse tv-presentator wordt gehekeld die Amsterdam als drugsparadijs had bestempeld, blijkt van begin tot eind bedacht te zijn door het ATCB, de Amsterdamse VVV.

Het webfilmpje (zie hieronder), dat in juli opdook, reageerde op een uitzending van de ultrarechtse Amerikaanse tv-presentator Bill O'Reilly, waarin Amsterdam werd weggezet als beerput vol moordenaars en drugsdealers.

Twee jonge Amsterdammers zeiden hun filmpje - promotiebeelden, scènes uit de praatshow en statistieken die de opmerkingen van O'Reilly weerleggen - te hebben gemaakt omdat ze het zat waren dat hun stad door het slijk werd gehaald. Het werd 400.000 maal bekeken op YouTube.

Pas vorige maand onthulde het ATCB de werkelijke ontstaansgeschiedenis. ''Voor ons was het duidelijk dat we hierop moesten reageren,'' aldus een nieuw filmpje, waarin het ATCB uiteenzet hoe het de kijkers in de maling heeft genomen. ''We besloten onze bemoeienis niet te vermelden, om de intentie sympathiek te houden en de reac­ties authentiek.''

Toen O'Reilly reageerde en het filmpje als 'propaganda' bestempelde, weerspraken de twee door het ATCB ingehuurde Amsterdammers dat weer: ''Dus nu noemt Bill O'Reilly óns filmpje propaganda?''

Ralph Wisbrun, voorzitter van reclamebranchevereniging VEA, vindt het onverstandig kijkers zo op het verkeerde been te zetten. ''In een tijdperk dat transparantie het toverwoord is, moet je je niet verschuilen,'' zegt hij. ''Als ik hun media-adviseur was geweest, had ik het afgeraden. Wat is er tegen een VVV die het voor zijn stad opneemt? Want ik houd er niet van in het ootje te worden genomen. Dat iemand me misleidt, vind ik niet zuiver.''

''We staan nog steeds achter onze keuze,'' zegt directeur Eduard Pieter Oud van het ATCB. ''Het effect van een campagne onder eigen vlag zou vele malen kleiner zijn geweest.''

Eerder dit jaar werd echter een postercampagne van Iamsterdam, waarin de stad werd aangeprezen door koppen van wereldleiders op lichamen van schaars geklede feestgangers te monteren, ook massaal opgepikt. Daar was de boodschapper wel volstrekt duidelijk.

Oud wijst op de stortvloed aan reac­ties op het 'beerputfilmpje'. ''Mensen gingen hun eigen filmpjes over Amsterdam op YouTube zetten.'' Dat ze zo voor het karretje van de VVV zijn gespannen, maakt hen volgens Oud niet uit. ''Zo werkt internet nu eenmaal.''

Hij is niet bang dat media, die in hun onwetendheid een doorslaggevende rol speelden bij de verspreiding van het filmpje, boodschappen van het ATCB en Amsterdampromotie van twijfelachtige herkomst nu gaan wantrouwen. Oud   kondigt zelfs meer van dergelijke reclame aan om de stad te promoten.

Het ATCB is met zijn filmpje genomineerd voor een marketingprijs. (HERMAN STIL)