AMSTERDAM - Reizigersclub Rover heeft grote bezwaren tegen de 60 miljoen euro kostende opknapbeurt van station Sloterdijk waarbij het bus- en tramstation wordt verplaatst.

Sloterdijk wordt mede opgeknapt omdat het station en het omliggende gebied als sociaal onveilig worden ervaren, maar door uitvoering van de plannen wordt het station juist onveiliger, zegt Chris Vonk van Rover. ''Het bus- en tramstation op het Orlyplein ligt nu ideaal voor de hoofdingang van het NS-station. Dat moet worden verplaatst omdat men op het Orlyplein wil winkels en kantoren wil bouwen. Dat levert zeker meer geld op. Het bus- en tramstation komt een verdieping lager tussen de kolommen van het station terecht. De onveiligheid wordt alleen maar groter,'' aldus Vonk.

Volgens gemeente, NS en spoorbeheerder ProRail, die de renovatie bekostigen, wordt met dit project 'een start gemaakt met de transformatie van Teleport, het kantorengebied rondom het station en openbaar vervoersknooppunt Amsterdam Sloterdijk'. Het station krijgt meer winkels en er komt een nieuwe ingang naar het nieuwe bus- en tramstation op het Carrascoplein. Op het Orlyplein komt een overkapping. Voor fietsers wordt een fietsenstalling met drieduizend plaatsen aangelegd. Het nieuwe bus- en tramstation, waarvan de bouw reeds is begonnen, wordt volgens planning volgend jaar december opgeleverd. De gehele opknapbeurt moet in 2015 zijn voltooid.

In Westpoort, het westelijk havengebied, werken 50.000 mensen, van wie 20.000 in Teleport. De prognoses laten zien dat in 2020 dagelijks 100.000 ov-reizigers gebruikmaken van het station. (ROB ROMBOUTS)