Binnenland Bewaar

Wethouder: max. 30 km op binnenring

Met de verlaging van de maximumsnelheid hoopt Gerson de doorstroom in de stad te verbeteren en de veiligheid te waarborgen. Foto ANP
Met de verlaging van de maximumsnelheid hoopt Gerson de doorstroom in de stad te verbeteren en de veiligheid te waarborgen. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Als het aan verkeerswethouder Hans Gerson ligt, gaat de maximumsnelheid voor auto's en trams in sommige delen van Amsterdam omlaag  naar dertig kilometer per uur.

De wethouder onderzoekt of de maximumsnelheid omlaag kan op delen van de binnenring in de stad, zoals de Marnixstraat, Weesperstraat en Sarphatistraat.

Met de verlaging van de maximumsnelheid hoopt Gerson de doorstroom in de stad te verbeteren en de veiligheid te waarborgen. ''Als auto's langzamer gaan, kunnen ze dichter achter elkaar rijden, en bovendien zijn er dan minder stoplichten nodig,'' aldus een woordvoerder.

Aanleiding voor het onderzoek is de tragische dood van de twaalfjarige Boris Kouwen, die op het Marnixplein werd aangereden door een vrachtwagen.  In de nasleep van het ongeluk werd begonnen met het onderzoek, waarbij ook de Marnixstraat nader wordt bekeken.

Nadeel van de mogelijke verlaging van de maximumsnelheid tot dertig kilometer per uur is dat het misschien ook voor trams moet gaan gelden. Trams rijden op de binnenring nu net zo hard als het overige verkeer; doorgaans komt dat neer op vijftig kilometer per uur.

Als die snelheid omlaag gaat, heeft dat consequenties voor de dienstregeling. ''Je kunt je dan voorstellen dat we bijvoorbeeld minder frequent rijden,'' aldus een woordvoerder van het GVB.

Wel wordt gekeken of de trams wellicht toch vijftig kunnen blijven rijden, ook als de rest van het verkeer langzamer gaat. Het onderzoek naar de dertigkilometerzone is naar verwachting eind dit jaar klaar. (HET PAROOL)