AMSTERDAM - Het roemruchte REM-eiland, bakermat van de commerciële televisie in Nederland, krijgt zijn laatste ligplaats in het Amsterdamse IJ, in de Houthaven. Het krijgt een restaurant aan boord.

Als de wind het toelaat, verlaat het bouwwerk vandaag de haven van het Zeeuwse Kats, waar het sinds 2006 op sloop wachtte. Projectontwikkelaar De Key-Principaal heeft het van de sloop gered.

Na verbouwing, op kosten van De Key-Principaal, krijgt het 22 meter hoge gevaarte straks een extra etage. Op de twee bovenste verdiepingen van de rood-wit geschilderde stalen constructie komt een restaurant.

Het dakterras, met uitzicht over IJ en Houthaven, wordt voor iedereen toegankelijk. Via de Haparandadam leiden een trap en een lift naar boven.

De eerste etage krijgt een maatschappelijke invulling: er komt wat De Key betreft een dj-opleiding en een radiostudio. Onderhandelingen hierover lopen echter nog, onder meer met stadsomroep Salto.

Het transport van het eiland gaat vandaag via een lange omweg naar Amsterdam. Eerst reist de constructie op een ponton over de Noordzee naar Delfzijl, waar de verbouwing begint. Sentimentele REM-kijkers kunnen het hier bezoeken tijdens het evenement Delfsail van 22 tot 25 augustus. Voorjaar 2010 moet het op zijn lange poten in het IJ staan.

In de Houthaven dient het eiland straks vooral als promotiemiddel voor de nieuwbouw in de buurt, vertelt Daan Jansen van projectontwikkelaar De Key-Principaal.

''Het eiland werd ons min of meer in de schoot geworpen,'' aldus Jansen. ''Horecaman Nick van Loon, vroeger van restaurant Pont 13, kwam het REM-eiland al googelend tegen. Het stond bij een Zeeuwse haven op punt gesloopt te worden. De poten waren al omgesmolten. Nick nam contact met ons op met het idee voor een nieuwe bestemming.''

Wat voor een soort restaurant er komt is met de huidige kredietcrisis nog niet te zeggen. Banken staan niet te springen in deze tijden een horecabedrijf te financieren. De Key gaat ervan uit dat het wel lukt. ''Het wordt een restaurant met betaalbare prijzen, meer zoiets als de Goudfazant in Amsterdam-Noord, gericht op een breed publiek,'' zegt Jansen.

Principaal kocht het honderd procent stalen gebouw voor een kwart miljoen euro, liet het asbest verwijderen en maakte 3 miljoen euro vrij om in de renovatie te investeren.

Een financiële ramp als met de SS Rotterdam, de verbouwde boot waarmee de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron voor 100 miljoen euro het schip in ging, voorziet De Key niet. Jansen: ''De investering wordt netjes in veertig jaar afgeschreven. Wanneer er huurders voor de etages zijn, zal dat in een positief rendement eindigen.''

Het REM-eiland was, voordat het een tv-station werd, het eerste olie-boorplatform voor de Noordzee. De constructie is grotendeels van staal. (MARC LAAN)