Amsterdam Bewaar

Verkoper daklozenkrant wordt schaars

Behalve het teruglopende aantal verkopers speelt ook een rol dat veel mensen de daklozen geld geven zonder de Z af te nemen. Foto ANP
Behalve het teruglopende aantal verkopers speelt ook een rol dat veel mensen de daklozen geld geven zonder de Z af te nemen. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - De dak- en thuislozenkrant Z heeft moeite het aantal verkopers op peil te houden. Hun topverkopers kozen voor een Z-loos bestaan, omdat zij het baantje niet meer nodig hadden.

Een daklozenkrant maken is volgens hoofdredacteur Hans van Dalfsen per definitie paradoxaal. ''Onze voorzitter vergelijkt het met Ajax: wie echt succes heeft, gaat weg - en bij Za is dat nog de bedoeling ook. Maar tegelijkertijd merken we dat heel erg in de verkoop.''

Maakte Z in 2006 nog 66.623 euro winst, daarna heeft de Z twee jaar achter elkaar verlies geleden. In 2007 daalde de verkoop met 16,5 procent en in 2008 was dit 16,2 procent, wat neerkomt op een verlies van 42.723 euro.

Behalve het teruglopende aantal verkopers speelt ook een rol dat veel mensen de daklozen geld geven zonder de Z af te nemen. ''De belangrijkste reden dat mensen de Z kopen, is dat zij iets willen doen voor een goed doel. Maar wij willen ook een krant maken waarbij mensen elke twee weken denken: ha, er is weer een nieuwe,'' aldus Van Dalfsen. Dus heeft de redactie de krant 'opgefrist'. ''Ander papier, een nieuwe opmaak en nieuwe rubrieken, zoals Gratips: over leuke gratis uitstapjes.''

Een prijsverhoging van vijftig cent in mei was volgens Van Dalfsen onvermijdelijk. ''We waren heel lang niet in prijs gestegen. Wij hopen dat mensen het er voor over hebben nu de Z is verbeterd.'' Ondertussen liggen er folders bij de dagopvang en inloophuizen om verkopers aan te trekken. ''Dan kunnen we weer op volle toeren draaien.''(EMMA BOELHOUWER)