Amsterdam Bewaar

'Metrotram over route van NZ-lijn'

Bij het 'natte Damrak' zou de tram ondergronds moeten gaan en het metrospoor volgen tot aan Amsterdam-Noord. Foto ANP/Ade Johnson
Bij het 'natte Damrak' zou de tram ondergronds moeten gaan en het metrospoor volgen tot aan Amsterdam-Noord. Foto ANP/Ade Johnson © UNKNOWN

AMSTERDAM - Met een 'metrotram' kan volgens de Amsterdamse SP het traject van de Noord/Zuidlijn een paar jaar eerder in gebruik worden genomen. Uit een vandaag gepresenteerd onderzoek van een gespecialiseerd bureau blijkt dat dit mogelijk is, al kleven er ook technische en praktische bezwaren aan het alternatief.

Het idee komt van Marnix Bruggeman, SP-fractievoorzitter in stadsdeel Centrum. Zijn voorstel is een tram bovengronds te laten rijden van station RAI tot vlak voor het Centraal Station. Bij het 'natte Damrak' zou de tram ondergronds moeten gaan en het metrospoor volgen tot aan Amsterdam-Noord.

Volgens een heel ruwe schatting van technisch bureau Transtec vergt dit een investering van 290 miljoen euro. Als nog dit jaar een besluit valt over de metrotram, kan deze in theorie in 2013 rijden. Volgens de huidige stand van zaken is dat vier jaar eerder dan de Noord/Zuidlijn klaar is.

Een fors probleem vormt wel de aanleg van een tunnelmond bij het natte Damrak, waar de metrotram de grond in gaat. Dit vereist 'ingrijpende, maar technisch haalbare bouwkundige maatregelen', waarschuwt Transtec. De aanlegkosten worden geschat op 50 à 100 miljoen euro. Daarom zou de metrotram alleen effectief zijn als deze meerdere jaren rijdt.

Een voordeel is dat er nog niet hoeft te worden geboord voor een tunnel tussen het natte Damrak en het Scheldeplein in Amsterdam-Zuid. Daaraan zijn de nodige risico's verbonden. Daarmee zou kunnen worden gewacht tot er meer onderzoek is gedaan. De metrotram kan vanaf Noord worden doorgetrokken naar Nieuwendam en Molenwijk. (HET PAROOL)