Binnenland Bewaar

Amsterdam is sterkste merk

Zowel jongeren als ouderen waarderen Amsterdam vanwege het winkelaanbod, de horeca en cultuuraanbod. Foto anp
Zowel jongeren als ouderen waarderen Amsterdam vanwege het winkelaanbod, de horeca en cultuuraanbod. Foto anp © UNKNOWN

Amsterdam is van alle Nederlandse steden het sterkste merk. Van alle provincies is Limburg de sympathiekste en de Veluwe is als streek het populairst. Dat blijkt uit een onderzoek 9000 Nederlanders door onderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Zowel jongeren als ouderen waarderen Amsterdam vanwege het winkelaanbod, de horeca en cultuuraanbod. UIt eerder merkenonderzoek in de cultuursector bleek dat de inwoners van de regio Amsterdam zich het meest verbonden voelen met het Anne Frank Huis, Carré en het Rijksmuseum. Het DeLaMar Theater en de Hermitage Amsterdam zijn in korte tijd tot de gevestigde orde toegetreden. Prinsengrachtenconcert, Filmmuseum en Bimhuis zijn van de ranglijst verdwenen.

Onder de eigen inwoners wordt Groningen het meest gewaardeerd. De binding met de eigen stad is er erg groot. Almere kent de laagste waardering onder de eigen inwoners. Ook Tilburg en Zoetermeer scoren matig. Als het op sfeer aankomt, scoort Maastricht het best, gevolgd door Den Bosch, Utrecht en Amsterdam.

Limburg wordt hoog gewaardeerd om zijn gezellige horeca, goede sfeer en mooie natuur. Flevoland is het minst populair, blijkt uit het onderzoek. De Veluwe scoort vooral voor de fiets- en wandelmogelijkheden. Het Kröller-Müller Museum in Otterlo vormt een belangrijk onderdeel van de reputatie van de Veluwe.